Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Saanko luvan?" : - Vuorovaikutustanssi äidin ja vauvan varhaisen vuorovaikutuksen tukena

Kejonen-Dirksen, Aliisa Riikka (2012)

 
Avaa tiedosto
Kejonen-Dirksen_Aliisa.pdf (700.7Kt)
Lataukset: 


Kejonen-Dirksen, Aliisa Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091013544
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni ”Saanko luvan?” - Vuorovaikutustanssi äidin ja vauvan varhaisen vuorovaikutuksen tukena” on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyö toteutettiin länsivantaalaisen avoimen päiväkodin vauva-vanhempi -kerhossa. Idea opinnäytetyöstä lähti työelämän tarpeesta kehittää avoimessa päiväkodissa toimivan vauva-vanhempi -kerhon toimintaa vauvan ja vanhemman varhaista vuorovaikutusta tukevammaksi. Varhaisen vuorovaikutuksen tukemisen menetelmäksi valitsin psykologi Kirsti Määttäsen kehittämän vuorovaikutustanssin.
Opinnäytetyössäni on neljä tutkimuskysymystä, jotka liittyvät vuorovaikutustanssin aikana äidin ja vauvan välillä syntyneeseen vuorovaikutukseen, vauvan roolin muuttumiseen tanssitettavasta tanssin viejäksi sekä tanssiympäristön ja tanssin ohjauksen toimivuuteen. Opinnäyteyön teoreettinen viitekehys muodostuu varhaisen vuorovaikutuksen, vuorovaikutustanssimenetelmän, äidin sensitiivisyyden sekä äidin ja vauvan vuorovaikutuskeinojen teorioista ja tutkimuksista. Tutkimusmenetelminä oli havainnointi, videointi ja ryhmähaastattelu. Varhaisen vuorovaikutuksen havainnoimisen välineenä käytin videokuvausta.
Keväällä 2012 ohjasin ja suunnittelin vauva-vanhempi- kerhossa kuusi vuorovaikutustanssituokiota kymmenelle äiti-vauva-parille. Jokainen tanssi videoitiin ja kuvauksesta vastasivat avoimen päiväkodin työntekijät. Jokainen äiti sai oman vauvansa tanssista DVD – tallenteen, jonka olin editoinut vuorovaikutustanssivideoista. Lisäksi pyysin äideiltä sähköpostitse kirjallista palautetta oman vauvan tanssin katsomisen herättämistä ajatuksista. Opinnäytetyöhön osallistuneilta äideiltä pyydettiin kirjallinen suostumus materiaalin käyttämisestä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyöni aineisto koostuu vauva-vanhempi- kerhossa videokuvatuista vuorovaikutustansseista, toimintaan osallistuneiden äitien ryhmähaastattelusta, äideiltä saaduista vuorovaikutustanssi- DVD -tallenteiden kirjallisista palautteista sekä avoimen päiväkodin työntekijän haastattelusta. Tutkimuskysymyksiini vastaan videoiduista vuorovaikutustansseista litteroimieni videonäytteiden analyysin, tansseihin osallistuneiden äitien ryhmähaastattelun ja vuorovaikutustanssi- DVD- tallenteista saadun kirjallisen palautteen sekä avoimen päiväkodin työntekijän haastattelun avulla.
Vuorovaikutus äidin ja vauvan välillä vuorovaikutustanssien aikana näkyi videoiduista tansseista äidin ja vauvan välisenä hymynä, katseena, ja kosketuksena sekä äidin tavassa jutella vauvalle. Vuorovaikutustanssin aikana sekä äiti että vauva tekivät vuorovaikutusaloitteita. Vauva-vanhempi -kerhossa käydyssä ryhmähaastattelussa äidit kertoivat huomanneensa vuorovaikutusta vauvan kanssa syntyneen tanssin aikana. Vauvan roolin muuttuminen tanssitettavasta tanssin viejäksi tuli videomateriaalissa esille äitien tanssin aikana tekemissä kommenteissa sekä ryhmähaastattelussa. Vauva-vanhempi- kerhossa videokuvatuista vuorovaikutustansseista on nähtävissä tanssiympäristön vaikutus vauvan ja äidin tanssiin muun muassa vauvan huomion kääntymisessä äidistä muihin äiti-vauva- pareihin, videokameraan sekä tanssin ohjaajan suuntaan.
Opinnäytetyöni tavoitteen, vauva-vanhempi-kerhon toiminnan vuorovaikutuksellisuuden lisäämisen, voin vuorovaikutustanssivideoista tekemieni havaintojen, tansseihin osallistuneiden äitien ryhmähaastattelun sekä opinnäytetyöstäni ohjanneen avoimen päiväkodin työntekijän haastattelun perusteella sanoa tulleen saavutetuksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste