Adobe Connect - Käytettävyyden arviointi
Korpikoski, Janne (2012)
Korpikoski, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012093014011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012093014011
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii selvittämään, millaisia ongelmatilanteita on Adobe Connect-verkkokommunikaatiojärjestelmän versionumerossa 8. Tutkimuksen tavoite on löytää ohjelman käyttöliittymästä käytettävyysongelmat ja näiden perusteella luoda ohjeet, joiden avulla opettajat ja opiskelijat pystyvät toimimaan paremmin ohjelmaympäristössä. Tutkimus aloitettiin kevättalvella 2011 ja se jatkui vuoden ajan.
Tutkimuksen keskiössä ovat teoriaosuus ja empiriaosuus, joiden avulla saatiin suoritettua halutut asiat. Teoriaosio käsittelee käytettävyyden teoriapohjaa ja empiriaosuus itse ohjelmiston käytettävyyden arviointia. Teoriassa käsitellään ohjelmiston käytettävyyden perusteet, asiantuntija-arvioinnin kymmenen heuristiikan lista, haastattelumenetelmät ja osallistuvan havainnoinnin osuus tutkimukselle. Empiriaosuudessa puolestaan läpikäytiin virtuaaliopetustunnin kulku ja ohjelmiston eri osien käytettävyys Laurea-ammattikorkeakoulun Keravan paikallisyksikössä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin lista ohjelmistossa esiintyvistä käytettävyysongelmista ja niiden vakavuudesta. Tulokset osoittavat, että suurimmat ongelmat löytyivät ääneen liittyvistä asioista ja ohjelmaikkunoiden toiminnasta. Tulosten perusteella luotiin ohjeet, joiden avulla käyttäjä selviää löydetyistä ongelmista.
Tutkimuksen johtopäätös on se, että vastoin ennakko-oletuksia ohjelmistosta löytyi käytettä-vyysongelmia, jotka ovat osittain niin vakavia, että ne tulisi korjata mahdollisimman pikaisesti. Vakavien ongelmien lisäksi tutkimus paljasti suuren joukon pienempiä käytettävyysongelmia.
Tutkimuksen keskiössä ovat teoriaosuus ja empiriaosuus, joiden avulla saatiin suoritettua halutut asiat. Teoriaosio käsittelee käytettävyyden teoriapohjaa ja empiriaosuus itse ohjelmiston käytettävyyden arviointia. Teoriassa käsitellään ohjelmiston käytettävyyden perusteet, asiantuntija-arvioinnin kymmenen heuristiikan lista, haastattelumenetelmät ja osallistuvan havainnoinnin osuus tutkimukselle. Empiriaosuudessa puolestaan läpikäytiin virtuaaliopetustunnin kulku ja ohjelmiston eri osien käytettävyys Laurea-ammattikorkeakoulun Keravan paikallisyksikössä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin lista ohjelmistossa esiintyvistä käytettävyysongelmista ja niiden vakavuudesta. Tulokset osoittavat, että suurimmat ongelmat löytyivät ääneen liittyvistä asioista ja ohjelmaikkunoiden toiminnasta. Tulosten perusteella luotiin ohjeet, joiden avulla käyttäjä selviää löydetyistä ongelmista.
Tutkimuksen johtopäätös on se, että vastoin ennakko-oletuksia ohjelmistosta löytyi käytettä-vyysongelmia, jotka ovat osittain niin vakavia, että ne tulisi korjata mahdollisimman pikaisesti. Vakavien ongelmien lisäksi tutkimus paljasti suuren joukon pienempiä käytettävyysongelmia.