Henkilöstöravintolan asiakkaiden suhtautuminen lähiruokaan
Aalto, Sofia (2012)
Aalto, Sofia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713958
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on henkilöstöravintolan asiakkaiden suhtautuminen lähiruokaan. Työ on tehty Sodexo Oy:lle, joka on maailman suurin henkilöstöravintolapalveluita tuottava yritys. Työn tarkoituksena oli tuottaa Sodexolle taustatietoa erään tietyn henkilöstöravintolan asiakkaiden suhtautumisesta lähiruokaan, ja antaa näin ollen osviittaa siitä, kannattaako kyseiseen ravintolaan kenties tulevaisuudessa tuoda lähiruokaa enemmän tarjolle. Tavoitteena oli selvittää asiakkaiden mielikuvia ja ajatuksia liittyen lähiruokaan ja siitä, kuinka vastaajat itse kokevat lähiruuan.
Keskeisiä käsitteitä olivat lähiruoka, palvelun laatu ja asiakaslähtöisyys. Tutkimuksessa käytettiin informoitua kyselyä ja kysymykset olivat sekä strukturoituja että avoimia. Kysely toteutettiin tammikuussa 2012 Viikissä opiskelijaravintolan asiakkaille. Kyselyyn valikoitiin asiakkaita, jotka olivat jo käyneet ruokailemassa kyseisenä päivänä. Vastauksista koottiin yhteenvetoja, joita kuvattiin sanallisesti sekä prosentuaalisten vastausjakaumien avulla. Kyselyn avulla saatiin selville muun muassa, miksi vastaajat itse suosivat tai eivät suosi lähiruokaa.
Keskeisimpinä tuloksina voitiin pitää sitä, että lähes kaikille lähiruoka oli tuttua, ja suurin osa toivoi sitä saataville myös henkilöstöravintolaan. Läheskään yhtä moni ei kuitenkaan ollut halukas maksamaan lähiruuasta enempää kuin tavallisesta ruuasta. Vertailtaessa erilaisia ruoka-vaihtoehtoja kaikkein tärkeimmäksi kriteeriksi nousi ruuan tuoreus ja laadukkuus sekä koti-maisuus.
Johtopäätöksinä tuloksista voidaan todeta, että Sodexon kannattaa ehdottomasti lähteä tar-joamaan enemmän lähiruokaa kyseiseen ravintolaan, sillä kiinnostusta aiheeseen löytyy. Opis-kelijoilla on kuitenkin usein niukasti rahaa käytettävissä, joten tämä asia olisi hyvä myös huomi-oida. Kaikkein tärkeintä vastaajille oli kuitenkin ruuan tuoreus ja laadukkuus sekä myös kotimaisuus. Lisäarvoa ruualle toisi ehdottomasti se, että se olisi lähellä tuotettua ja alkuperä olisi tiedossa.
Keskeisiä käsitteitä olivat lähiruoka, palvelun laatu ja asiakaslähtöisyys. Tutkimuksessa käytettiin informoitua kyselyä ja kysymykset olivat sekä strukturoituja että avoimia. Kysely toteutettiin tammikuussa 2012 Viikissä opiskelijaravintolan asiakkaille. Kyselyyn valikoitiin asiakkaita, jotka olivat jo käyneet ruokailemassa kyseisenä päivänä. Vastauksista koottiin yhteenvetoja, joita kuvattiin sanallisesti sekä prosentuaalisten vastausjakaumien avulla. Kyselyn avulla saatiin selville muun muassa, miksi vastaajat itse suosivat tai eivät suosi lähiruokaa.
Keskeisimpinä tuloksina voitiin pitää sitä, että lähes kaikille lähiruoka oli tuttua, ja suurin osa toivoi sitä saataville myös henkilöstöravintolaan. Läheskään yhtä moni ei kuitenkaan ollut halukas maksamaan lähiruuasta enempää kuin tavallisesta ruuasta. Vertailtaessa erilaisia ruoka-vaihtoehtoja kaikkein tärkeimmäksi kriteeriksi nousi ruuan tuoreus ja laadukkuus sekä koti-maisuus.
Johtopäätöksinä tuloksista voidaan todeta, että Sodexon kannattaa ehdottomasti lähteä tar-joamaan enemmän lähiruokaa kyseiseen ravintolaan, sillä kiinnostusta aiheeseen löytyy. Opis-kelijoilla on kuitenkin usein niukasti rahaa käytettävissä, joten tämä asia olisi hyvä myös huomi-oida. Kaikkein tärkeintä vastaajille oli kuitenkin ruuan tuoreus ja laadukkuus sekä myös kotimaisuus. Lisäarvoa ruualle toisi ehdottomasti se, että se olisi lähellä tuotettua ja alkuperä olisi tiedossa.