Verotilin vaikutukset - case Tiliporkkana Oy
Pasi, Tuija (2009)
Pasi, Tuija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205749
Tiivistelmä
Verotili muuttaa vuoden 2010 alusta oma-aloitteisten verojen ilmoittamista, maksamista, palauttamista ja perimistä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää muutoksien käytännön vaikutuksia verovelvollisille, erityisesti tilitoimisto Tiliporkkana Oy:lle ja sen asiakkaille.
Työn pohjana käytettiin hallituksen esitystä eduskunnalle verotililaiksi ja laeiksi eräiden verolakien muuttamisesta (HE 221/2008) sekä verohallinnon antamia ohjeita verotilistä. Lisäksi perehdyttiin esityksestä annettuihin lausuntoihin sekä osallistuttiin verohallinnon ja Suomen Taloushallintoliiton koulutuspäiviin. Ongelmaksi muodostui tiedon teoreettisuus ja verohallintolähtöisyys sekä tietojen ilmestyminen varsin myöhään. Joistakin yksityiskohdista oli tarjolla myös ristiriitaista tietoa. Kysyttäessä kahdelta asiantuntijalta saattoi saada erilaisen vastauksen. Lain tulkinta nähdään vasta verotilin tultua käyttöön. Käytännön vaikutuksista verovelvollisille tietoa oli saatavilla vielä vähemmän, siinä myös syy tämän opinnäytetyön tekemiseen.
Verotili yhtenäistää oma-aloitteisten verojen ilmoitus- ja maksuajat niin, että yleinen eräpäivä sekä ilmoittamiselle että maksamiselle on aina kunkin kuukauden 12. päivä. Kaikki verot suoritetaan yhdelle pankkitilille yhdessä erässä yhdellä verovelvolliskohtaisella viitenumerolla. Annetun kausiveroilmoituksen Y-tunnus ja maksun viitenumero kohdistavat maksut ja ilmoitukset automaattisesti tietyn verovelvollisen verotilille. Verotilin tapahtumia voi seurata verotiliotteelta.
Verotilin käytännön vaikutukset verovelvollisille ja heidän asiamiehilleen kuten tilitoimistoille eivät loppujen lopuksi ole kovin suuria. Ongelma on pikemminkin siinä, että tieto vaikutuksista tulee kovin myöhään. Tämä herättää levottomuutta. Muutoksia tulee lähinnä ilmoitusaikoihin ja -tapoihin, erityisesti sähköinen ilmoittaminen muuttuu. Merkillepantavaa on myös myöhästymisistä seuraavat huomattavat sanktiot. Liikevaihdoltaan alle 50 000 € yrityksillä on jatkossa mahdollisuus pidennettyihin ilmoitus- ja maksuaikoihin.
Työn pohjana käytettiin hallituksen esitystä eduskunnalle verotililaiksi ja laeiksi eräiden verolakien muuttamisesta (HE 221/2008) sekä verohallinnon antamia ohjeita verotilistä. Lisäksi perehdyttiin esityksestä annettuihin lausuntoihin sekä osallistuttiin verohallinnon ja Suomen Taloushallintoliiton koulutuspäiviin. Ongelmaksi muodostui tiedon teoreettisuus ja verohallintolähtöisyys sekä tietojen ilmestyminen varsin myöhään. Joistakin yksityiskohdista oli tarjolla myös ristiriitaista tietoa. Kysyttäessä kahdelta asiantuntijalta saattoi saada erilaisen vastauksen. Lain tulkinta nähdään vasta verotilin tultua käyttöön. Käytännön vaikutuksista verovelvollisille tietoa oli saatavilla vielä vähemmän, siinä myös syy tämän opinnäytetyön tekemiseen.
Verotili yhtenäistää oma-aloitteisten verojen ilmoitus- ja maksuajat niin, että yleinen eräpäivä sekä ilmoittamiselle että maksamiselle on aina kunkin kuukauden 12. päivä. Kaikki verot suoritetaan yhdelle pankkitilille yhdessä erässä yhdellä verovelvolliskohtaisella viitenumerolla. Annetun kausiveroilmoituksen Y-tunnus ja maksun viitenumero kohdistavat maksut ja ilmoitukset automaattisesti tietyn verovelvollisen verotilille. Verotilin tapahtumia voi seurata verotiliotteelta.
Verotilin käytännön vaikutukset verovelvollisille ja heidän asiamiehilleen kuten tilitoimistoille eivät loppujen lopuksi ole kovin suuria. Ongelma on pikemminkin siinä, että tieto vaikutuksista tulee kovin myöhään. Tämä herättää levottomuutta. Muutoksia tulee lähinnä ilmoitusaikoihin ja -tapoihin, erityisesti sähköinen ilmoittaminen muuttuu. Merkillepantavaa on myös myöhästymisistä seuraavat huomattavat sanktiot. Liikevaihdoltaan alle 50 000 € yrityksillä on jatkossa mahdollisuus pidennettyihin ilmoitus- ja maksuaikoihin.