”Käymme yhdessä ain, käymme aina rinnakkain.” : Päiväkodin henkilöstön ja lasten vanhempien yhdessä luoma arvopohja yksikkökohtaisen varhaiskasvatussuunnitelman lähtökohtana
Karhumaa-Vikstedt, Anna-Kaisa (2012)
Karhumaa-Vikstedt, Anna-Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100914296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100914296
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus on pienten lasten eri elämänpiireissä tapahtuvaa suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksellista vuorovaikutusta, joka edistää lasten tasapainoista kasvua, kehitystä ja oppimista yhdessä vanhempien ja kasvatuksen ammattilaisten kanssa. Päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma ohjaa toiminnan sisällöllistä kehittämistä ja luo osaltaan mahdollisuudet varhaiskasvatuksen laadun kehittämiselle.
Kehittämistehtäväni tavoitteena on nimetä ja määrittää Päiväkoti Mainingin keskeiset arvot (3-5 arvoa) yhdessä päiväkodin henkilökunnan ja lasten vanhempien kanssa. Opinnäytetyöni myötä luomme päiväkodillemme toimintaamme ohjaavan arvopohjan yhdessä lasten vanhempien kanssa. Arvopohja on myös ehdoton edellytys yksikkömme varhaiskasvatussuunnitelman laatimisen lähtökohdaksi, sillä työyhteisön on kyettävä kertomaan selkeästi, mikä sille on tärkeää ja mihin se uskoo.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jossa käytin aineistonkeruumenetelmänä henkilökunnalle aivoriihi-ideointimenetelmää arvojen nimeämiseksi ja määrittämiseksi. Lasten vanhemmat osallistuivat hankkeeseen avoimen kyselylomaketutkimuksen muodossa. Näin sain aineiston alustavan päärungon (arvot) henkilöstöltä, mutta sitä tukevan varsinaisen tutkimusaineiston lasten vanhemmilta. Tällöin pääasiallisina tiedonlähteinä toimivat vanhempien tuottamat aineistot, joita täydensivät henkilöstön ideoimat arvomääritelmät. Päiväkodin kehittämistehtävän avulla valikoidut arvot, turvallisuus, yksilöllisyys, luottamus ja leikki, ovat reaalimaailmaan liittyviä, toimintaa suuntaavia merkityksiä, jotka näkyvät ihmisten asenteissa, mielipiteissä ja teoissa. Arvoissa piilee yhteinen ymmärrys siitä, mikä on tärkeää ja mitä kohti kannattaa mennä. Arvoihin turvaudutaan vaikeissa tilanteissa, joita ei voida ratkaista toimimalla kuten ennen sekä tilanteissa, joita ei ole ohjeistettu. Henkilöstön ja vanhempien muodostamista ajatuksista kokosin tiivistetysti näiden arvojen merkityksen päiväkotiyhteisöllemme.
Arvopäiväkirja voisi olla tulevaisuudessa yksi hyvä väline arvokeskustelujen pohjaksi työntekijän tai työtiimin kehityskeskusteluissa tai koko työyhteisön kehittämispäivillä tietyin sovituin väliajoin. Myös henkilöstölle ja vanhemmille tehtävän arvobarometrin avulla voitaisiin arvioida kunkin arvon toteutumista asteikolla 1-5. Arvobarometrin pohjalta voitaisiin järjestää keskustelu, jossa kiinnitettäisiin huomiota parhaiten ja heikoiten toimiviin arvoihin.
Kehittämistehtäväni tavoitteena on nimetä ja määrittää Päiväkoti Mainingin keskeiset arvot (3-5 arvoa) yhdessä päiväkodin henkilökunnan ja lasten vanhempien kanssa. Opinnäytetyöni myötä luomme päiväkodillemme toimintaamme ohjaavan arvopohjan yhdessä lasten vanhempien kanssa. Arvopohja on myös ehdoton edellytys yksikkömme varhaiskasvatussuunnitelman laatimisen lähtökohdaksi, sillä työyhteisön on kyettävä kertomaan selkeästi, mikä sille on tärkeää ja mihin se uskoo.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jossa käytin aineistonkeruumenetelmänä henkilökunnalle aivoriihi-ideointimenetelmää arvojen nimeämiseksi ja määrittämiseksi. Lasten vanhemmat osallistuivat hankkeeseen avoimen kyselylomaketutkimuksen muodossa. Näin sain aineiston alustavan päärungon (arvot) henkilöstöltä, mutta sitä tukevan varsinaisen tutkimusaineiston lasten vanhemmilta. Tällöin pääasiallisina tiedonlähteinä toimivat vanhempien tuottamat aineistot, joita täydensivät henkilöstön ideoimat arvomääritelmät. Päiväkodin kehittämistehtävän avulla valikoidut arvot, turvallisuus, yksilöllisyys, luottamus ja leikki, ovat reaalimaailmaan liittyviä, toimintaa suuntaavia merkityksiä, jotka näkyvät ihmisten asenteissa, mielipiteissä ja teoissa. Arvoissa piilee yhteinen ymmärrys siitä, mikä on tärkeää ja mitä kohti kannattaa mennä. Arvoihin turvaudutaan vaikeissa tilanteissa, joita ei voida ratkaista toimimalla kuten ennen sekä tilanteissa, joita ei ole ohjeistettu. Henkilöstön ja vanhempien muodostamista ajatuksista kokosin tiivistetysti näiden arvojen merkityksen päiväkotiyhteisöllemme.
Arvopäiväkirja voisi olla tulevaisuudessa yksi hyvä väline arvokeskustelujen pohjaksi työntekijän tai työtiimin kehityskeskusteluissa tai koko työyhteisön kehittämispäivillä tietyin sovituin väliajoin. Myös henkilöstölle ja vanhemmille tehtävän arvobarometrin avulla voitaisiin arvioida kunkin arvon toteutumista asteikolla 1-5. Arvobarometrin pohjalta voitaisiin järjestää keskustelu, jossa kiinnitettäisiin huomiota parhaiten ja heikoiten toimiviin arvoihin.