B2B-verkkokaupan internetmarkkinointi : Case: More On Oy
Toivonen, Niina; Jesar, Rama (2012)
Toivonen, Niina
Jesar, Rama
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101814504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101814504
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaiseksi More On Oy B2B-liikelahjayrityksen verkko¬-kaupan internetmarkkinointi pitää suunnitella, jotta uusi verkkokauppa antaa hyvän kuvan yrityksestä. Opinnäytetyö on tehty laadullisin tutkimusmenetelmin ja se on rajattu käsittelemään B2B-verkkokaupan internetmarkkinointia erityisesti toimeksiantajayrityksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on kerrottu verkkokaupasta yleisesti sekä verkkokaupan inter-netmarkkinoinnin keinoista. More On Oy:n nykyisiä internetsivuja on kuvattu lähtökohtana verkkokaupan kehittämiseen. Tulevaisuudessa verkkokaupalla on paljon mahdollisuuksia mm. kansainvälistyä ja hyödyntää mobiilimarkkinoita, mutta tällöin tulee huomioida myös riskitekijät.
Yrityslahjoja tarjoavan More On Oy:n suunnitelmissa on toteuttaa oma verkkokauppa. Verkko-kaupan internetmarkkinointia varten on laadittu ehdotuksia opinnäytetyön teorian, asiantun-tijahaastatteluiden tulosten, kilpailevien yritysten verkkokauppojen havainnoinnin ja More On Oy:n toimitusjohtajan toiveiden pohjalta. Tuleva verkkokauppa toteutetaan valmiilla verkkokauppa-alustalla ja se tulee suuntautumaan lähinnä B2B-asiakkaille. More On Oy:n uuden verkkokaupan ideointia varten haastateltiin kahden yrityksen edustajaa, jotka tunsivat B2B-painoitteisen verkkokaupan internetmarkkinointia. Asiantuntijahaastatteluilla saatiin tietoa erityisesti B2B-markkinoinnista.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että verkkokaupan internetmarkkinointiin liittyy yllättävän paljon asioita, jotka tulee ottaa huomioon. Erityisesti B2B-verkkokauppa on melko uusi liiketoimintamalli ja sen markkinointia on uudistettava jatkuvasti, kun markkinointikeinoja tulee lisää. B2B-verkkokaupan markkinointi on jossain määrin hieman erilaista kuin B2C-markkinointi, mikä on otettava huomioon, jotta kilpailukyky säilyy. More On Oy:n tulee huomioida verkkokaupan vaatimat resurssit ja sen vaikutukset koko yritystoimintaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on kerrottu verkkokaupasta yleisesti sekä verkkokaupan inter-netmarkkinoinnin keinoista. More On Oy:n nykyisiä internetsivuja on kuvattu lähtökohtana verkkokaupan kehittämiseen. Tulevaisuudessa verkkokaupalla on paljon mahdollisuuksia mm. kansainvälistyä ja hyödyntää mobiilimarkkinoita, mutta tällöin tulee huomioida myös riskitekijät.
Yrityslahjoja tarjoavan More On Oy:n suunnitelmissa on toteuttaa oma verkkokauppa. Verkko-kaupan internetmarkkinointia varten on laadittu ehdotuksia opinnäytetyön teorian, asiantun-tijahaastatteluiden tulosten, kilpailevien yritysten verkkokauppojen havainnoinnin ja More On Oy:n toimitusjohtajan toiveiden pohjalta. Tuleva verkkokauppa toteutetaan valmiilla verkkokauppa-alustalla ja se tulee suuntautumaan lähinnä B2B-asiakkaille. More On Oy:n uuden verkkokaupan ideointia varten haastateltiin kahden yrityksen edustajaa, jotka tunsivat B2B-painoitteisen verkkokaupan internetmarkkinointia. Asiantuntijahaastatteluilla saatiin tietoa erityisesti B2B-markkinoinnista.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että verkkokaupan internetmarkkinointiin liittyy yllättävän paljon asioita, jotka tulee ottaa huomioon. Erityisesti B2B-verkkokauppa on melko uusi liiketoimintamalli ja sen markkinointia on uudistettava jatkuvasti, kun markkinointikeinoja tulee lisää. B2B-verkkokaupan markkinointi on jossain määrin hieman erilaista kuin B2C-markkinointi, mikä on otettava huomioon, jotta kilpailukyky säilyy. More On Oy:n tulee huomioida verkkokaupan vaatimat resurssit ja sen vaikutukset koko yritystoimintaan.