Internetin hyödyntäminen pienyrityksen markkinoinnissa Case: Villa Succa
Herzog, Pauliina (2012)
Herzog, Pauliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101214396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101214396
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksianto saatiin yrittäjältä, joka otti yhteyttä Laurea-ammattikorkeakoulun matkailun koulutusohjelmaan. Yrittäjä tarvitsi vinkkejä Internet-markkinointinsa optimoimiseen oikeisiin Internet-kanaviin. Tätä lähdettiin selvittämään tutustumalla ensin mitä kaikkia välineitä Internet tarjoaa markkinoijalle sekä minkälaisia tuloksia on saatu suomalaisten Internet-käyttäytymisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mille sivustoille oman yrityksen markkinointi kannattaa keskittää ja kenen kanssa olisi hyödyllistä tehdä yhteistyötä?
Toimeksiantajayritys on Villa Succa niminen hotelli. Hotelli sijaitsee Unkarissa Balaton-järven pohjoispäässä. Yrityksen Internet-markkinointiin kuului omat kotisivut, 20 hakusanaa Googlessa ja web.info-hakukoneen jäsenyys.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu saatavuudesta markkinointikeinona sekä Internetin erilaisista markkinointivälineistä. Saatavuus markkinointikeinona takaa tuotteen mutkattoman päätymisen asiakkaalle. Saatavuuden varmistajina toimivat jakelutiet. Internet on yksi matkailun jakelutie, jota yritys voi hyödyntää myynti- ja markkinointikanavana. Internet-markkinoinnin välineitä ovat sähköposti, kotisivut, sosiaalinen media ja hakukonemarkkinointi.
Suomalaisista 16 - 74-vuotiaista jo 89 % käyttää Internetiä ja kolme neljästä käyttää sitä päivittäin. Keväällä 2011 tietokone löytyi jo 85 % suomalaisista kotitalouksista. Internetin käyttö kasvaa Suomessa voimakkaasti.
Tutkimuksessa on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jolla pyritään saamaan numeerista tietoa. Tutkimus toteutettiin e-lomakekyselyä käyttäen. Kysely julkaistiin Facebook-palvelussa Unkari.info-sivulla. Sivun tykkääjät olivat valmiiksi kiinnostuneet Unkarista ja ennen kaikkea he toimivat jo valmiiksi Internetissä.
Tutkimus osoitti Googlen olevan ylivoimainen väline matkansuunnittelussa. Kotisivujen merkitys korostui tutkimuksessa. Sen todettiin olevan Googlen jälkeen suosituin paikka tiedonhakuun matkaa suunniteltaessa. Ystävien ja tuttavien kautta saatu tieto oli tutkimuksessa Internetin lisäksi suosituin tapa kerätä tietoa matkakohteesta. Tämän myötä sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa korostuu. Matkakohteelta odotetaan eniten hyvää sijaintia, hyviä ruokapaikkoja, nähtävyyksiä ja edullista hintaa.
Villa Succan täytyy kehittää Google-markkinointiaan ja parantaa kotisivujensa saatavuutta ja toimivuutta. Ebookers ja booking.com ovat tutkimuksen mukaan oikeita yhteistyökumppaneita hotelli Villa Succalle.
Toimeksiantajayritys on Villa Succa niminen hotelli. Hotelli sijaitsee Unkarissa Balaton-järven pohjoispäässä. Yrityksen Internet-markkinointiin kuului omat kotisivut, 20 hakusanaa Googlessa ja web.info-hakukoneen jäsenyys.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu saatavuudesta markkinointikeinona sekä Internetin erilaisista markkinointivälineistä. Saatavuus markkinointikeinona takaa tuotteen mutkattoman päätymisen asiakkaalle. Saatavuuden varmistajina toimivat jakelutiet. Internet on yksi matkailun jakelutie, jota yritys voi hyödyntää myynti- ja markkinointikanavana. Internet-markkinoinnin välineitä ovat sähköposti, kotisivut, sosiaalinen media ja hakukonemarkkinointi.
Suomalaisista 16 - 74-vuotiaista jo 89 % käyttää Internetiä ja kolme neljästä käyttää sitä päivittäin. Keväällä 2011 tietokone löytyi jo 85 % suomalaisista kotitalouksista. Internetin käyttö kasvaa Suomessa voimakkaasti.
Tutkimuksessa on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jolla pyritään saamaan numeerista tietoa. Tutkimus toteutettiin e-lomakekyselyä käyttäen. Kysely julkaistiin Facebook-palvelussa Unkari.info-sivulla. Sivun tykkääjät olivat valmiiksi kiinnostuneet Unkarista ja ennen kaikkea he toimivat jo valmiiksi Internetissä.
Tutkimus osoitti Googlen olevan ylivoimainen väline matkansuunnittelussa. Kotisivujen merkitys korostui tutkimuksessa. Sen todettiin olevan Googlen jälkeen suosituin paikka tiedonhakuun matkaa suunniteltaessa. Ystävien ja tuttavien kautta saatu tieto oli tutkimuksessa Internetin lisäksi suosituin tapa kerätä tietoa matkakohteesta. Tämän myötä sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa korostuu. Matkakohteelta odotetaan eniten hyvää sijaintia, hyviä ruokapaikkoja, nähtävyyksiä ja edullista hintaa.
Villa Succan täytyy kehittää Google-markkinointiaan ja parantaa kotisivujensa saatavuutta ja toimivuutta. Ebookers ja booking.com ovat tutkimuksen mukaan oikeita yhteistyökumppaneita hotelli Villa Succalle.