Developing a social media communication plan: case: the Quicker Steps project
Nazari, Ahdia (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nazari, Ahdia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100314120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100314120
Tiivistelmä
Sosiaalinen media pidetään tehokkaana viestintä- ja promotointivälineenä. Sosiaalisen median välineet kuten Facebook, LinkedIn, Twitter, bloggaaminen ja podcastointi hyödynnetään eri organisaatioiden voimin luodaakseen profiileja, käynnistääkseen kommunikaatiota ja vuorovaikutusta sekä lanseerakseen promotoimistoimia. Tietyt haasteet ovat kuitenkin vältämättömiä organisaatioille kohdentaessaan yleisöä ja ylläpitäessään yleisön kiinnostusta ja vuorovaikutusta heidän sosiaalisen median sivustoillaan.
Quicker Steps-projekti on kysymys työelämäyhteistyökäytäntöjen levittämisestä. Projektin tarkoituksena on levittää hyviä käytänteitä ja tietoa toimintatavoista , joilla edistetään nuorten nopeampaa siirtymistä korkeakoulutuksesta työelämään. Projektin ideonnissa ja suunnitelussa ovat eri korkeakouluiden ja työelämän edustajat Suomesta, Itävallasta, Luxemburgista ja Isosta Britanniasta. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia tehokkaat viestinnän ja sisällön lähestymistavat Suomen näkökulmasta ja kehittää sosiaalinen media viestintäsuunnitelmaa joilla voistaisin saada Quicker Steps projektin kohderyhmä kiinnostumaan ja motivoitumaan Quicker Steps projektista sosiaalisessa mediassa.
Teoreettinen osuus koostuu tärkeimmistä viestinnän ja sosiaalisen median teorioista sekä sosiaalisen median viestintäsuunnitelman elementeista. Empiirinen tutkimus osuus toisaalta tehtiin kvantitattiivisena tutkimuksena tutkimuskyselyn muodossa jossa kysymykset olivat sekä tarkkoja, monitulkintaisia että vapaamuotoisia.
Tulokset osoittavat, että Quicker Steps projekti on saavuttanut tietyn tason tietoisuutta ja tunnettavuutta. Quicker Steps projektin kohderyhmän mukaan on kuitenkin luotava sekä tehokkaita viestinnän ja sisällön lähestymistapoja että sosiaalisen median viestintäsuunitelma, jotta kohderyhmän tunnettavuus-, ja kiinostuksen tason nousu olisi mahdollinen.
Quicker Steps-projekti on kysymys työelämäyhteistyökäytäntöjen levittämisestä. Projektin tarkoituksena on levittää hyviä käytänteitä ja tietoa toimintatavoista , joilla edistetään nuorten nopeampaa siirtymistä korkeakoulutuksesta työelämään. Projektin ideonnissa ja suunnitelussa ovat eri korkeakouluiden ja työelämän edustajat Suomesta, Itävallasta, Luxemburgista ja Isosta Britanniasta. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia tehokkaat viestinnän ja sisällön lähestymistavat Suomen näkökulmasta ja kehittää sosiaalinen media viestintäsuunnitelmaa joilla voistaisin saada Quicker Steps projektin kohderyhmä kiinnostumaan ja motivoitumaan Quicker Steps projektista sosiaalisessa mediassa.
Teoreettinen osuus koostuu tärkeimmistä viestinnän ja sosiaalisen median teorioista sekä sosiaalisen median viestintäsuunnitelman elementeista. Empiirinen tutkimus osuus toisaalta tehtiin kvantitattiivisena tutkimuksena tutkimuskyselyn muodossa jossa kysymykset olivat sekä tarkkoja, monitulkintaisia että vapaamuotoisia.
Tulokset osoittavat, että Quicker Steps projekti on saavuttanut tietyn tason tietoisuutta ja tunnettavuutta. Quicker Steps projektin kohderyhmän mukaan on kuitenkin luotava sekä tehokkaita viestinnän ja sisällön lähestymistapoja että sosiaalisen median viestintäsuunitelma, jotta kohderyhmän tunnettavuus-, ja kiinostuksen tason nousu olisi mahdollinen.