MARKKINATUTKIMUS PUURAKENTAMISESTA RAKENNUSALAN MARKKINOILLA
Nikkilä, Joni (2012)
Nikkilä, Joni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102114538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102114538
Tiivistelmä
Rakennusalalla rakennuksia ja asuintaloja tehdään pitkälti joko teräksestä tai betonista, ja puuta käytetään vain osana rakennuksia. Kuitenkin samaan aikaan on vireillä monia erilaisia suunnitelmia valmistaa tiloja myös puusta. Kuitenkin mietitään paljolti, onko puurakentaminen varteenotettava vaihtoehto vai jo mennyttä aikaa. Samaan aikaan monissa eri kaupungeissa ja kouluissa valmistaudutaan puurakentamisen vaatimiin tarpeisiin koulutuksen ja työvoiman osalta.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, minkälainen kysyntä puumoduulirakentamisella oli rakennusalan markkinoilla, ja kerätä toimeksiantajalle tietoja alan markkinoista.
Tämä työ tehtiin kvantitatiivisena sähköpostikyselynä, jonka perusteella puurakentamiselle näyttää löytyvän kysyntää. Teoriaosiossa käsitellään b2b-markkinoilla ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä sekä kysynnän ennustusmenetelmiä. Ostopäätöksiin vaikuttavilla tekijöillä on suuri merkitystä kaupan toteutumiselle. Kysynnän ennustamisella voitaisiin tehdä yrityksessä säästöjä sekä iskeä markkinoilla asiakkaiden tarpeisiin nähden oikealla hetkellä. Kyselyn vastausprosenttien jäädessä melko pieniksi ja työn koskiessa vain rajoitettua aluetta ovat työn tulokset vain lähinnä suuntaa antavia.
Tämän työn avulla saatiin selville, että rakennusliikkeet, rakentajat ja hoivarakennuttajat ovat positiivisesti asennoituneita puusta rakentamiselle. Tästä työstä saatujen tietojen perusteella toimeksiantaja voi kehittää omaa markkinointiansa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, minkälainen kysyntä puumoduulirakentamisella oli rakennusalan markkinoilla, ja kerätä toimeksiantajalle tietoja alan markkinoista.
Tämä työ tehtiin kvantitatiivisena sähköpostikyselynä, jonka perusteella puurakentamiselle näyttää löytyvän kysyntää. Teoriaosiossa käsitellään b2b-markkinoilla ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä sekä kysynnän ennustusmenetelmiä. Ostopäätöksiin vaikuttavilla tekijöillä on suuri merkitystä kaupan toteutumiselle. Kysynnän ennustamisella voitaisiin tehdä yrityksessä säästöjä sekä iskeä markkinoilla asiakkaiden tarpeisiin nähden oikealla hetkellä. Kyselyn vastausprosenttien jäädessä melko pieniksi ja työn koskiessa vain rajoitettua aluetta ovat työn tulokset vain lähinnä suuntaa antavia.
Tämän työn avulla saatiin selville, että rakennusliikkeet, rakentajat ja hoivarakennuttajat ovat positiivisesti asennoituneita puusta rakentamiselle. Tästä työstä saatujen tietojen perusteella toimeksiantaja voi kehittää omaa markkinointiansa.