Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Second Life – oppimisympäristö Case Kirjasto Laurea

Jääskeläinen, Tero (2012)

 
Avaa tiedosto
Jaaskelainen_Tero.pdf (4.774Mt)
Lataukset: 


Jääskeläinen, Tero
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101914516
Tiivistelmä
Second Life oppimisympäristö Case Laurea Kirjasto

Second Life on kolmiulotteinen virtuaalimaailma, jossa voit muun muassa keskustella, liik-kua, ohjelmoida ja käydä kauppaa. Second Life on Linden Reserch inc. tuote. Tämän työn tarkoituksena on luoda kirjastodemo Laurean saarelle. Kirjastoon tuotettavat toiminnalli-suudet toteutetaan Second Lifen tarjoamien mahdollisuuksien perusteella. Tarkoituksena oli luoda kirjastodemo mahdollisimman pienillä kuluilla.

Virtuaalimaailmat, kuten Second Life, ovat suosittuja pelejä ja sovellusohjelmia. Yhteistä virtuaalimaailmoille on ollut, että ne sallivat yksilöiden viestiä ja toimia toistensa kanssa. Toisaalta virtuaalimaailmoissa voi tuottaa koulutusmateriaaleja ja järjestää tapahtumia. Tällä hetkellä materiaalin tuottaminen Second Lifeen on suuritöistä, vaikeata ja vaativaa. Sisällön tuotannon vaikeus on aiheuttanut toimivat markkinat erilaisille tuotteille. Ympäri maailmaa monilla yliopistoilla on oma saarensa. Second Lifeen on perustettu erilaisia yhteisöjä ja ryhmiä eri aiheista ja aloilta.

Opinnäytteessä käytettiin hyväksi parhaita menetelmiä (benchmarking) ja tutkittiin aikai-sempia kokemuksia opinnäytteistä ja kirjasto-toteutuksista. Prosessimallina käytettiin sovellettua spiraalimallia. Spiraalimallin osat olivat tutustuminen, innovointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, tulosten raportointi ja mahdolliset jatkohankkeet.

Kirjasto demon rakennusten runko tehtiin suurista objekteista(Mega Prims). Suuria objekteja ei voi enää muodostaa mallinnusohjelmalla. Kirjastodemoon mallinnettiin tietokoneita, näyttöjä, näppäimistöjä. Kirjastoon luotiin lainaustiski, tiedonhakupiste, lukusohvia, työasemia ja kolmenlaisia tuoleja. Kirjahyllyt sen sijaan ostettiin. Kirjastodemoon tehtiin myös lainausautomaatti -opas. Oppaan sivut tehtiin valokuvista, joita muokattiin ja tallennettiin png -muotoon. Facebook, Nelli, Theseus ja Laurus -palvelut löytyvät myös demosta. Sisältöä saatiin Laurean tietokannoista ja vapaasti saatavilla olevilta www -sivuilta. Myös YleX -radiokanava linkattiin kirjastoon. Tärkeä osa opinnäytteen sisällöstä on scritit (komentosarjat). Komentosarjoilla saatiin lisää toiminnallisuutta.

Kirjasto-demo pystytettiin ensin Orientaatiosaareen. Koska Orientaatio saari tyhjennetään säännöllisesti, tulee työversio tallentaa säännöllisesti Second Life Viewerin Inventory kansioon. Valmis mallinnettu ympäristö pystytetään lopuksi Laurean Second Life -saarelle. Second Life tarjoaa monia kehitys mahdollisuuksia. Esimerkiksi Second Life selaimen liittäminen www –sivuihin voisi olla mielenkiintoinen projekti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste