Puolan huonekalumarkkinoiden kartoitus : case: Yritys X
Seppänen, Heikki (2012)
Seppänen, Heikki
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100814233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100814233
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehdään kartoitus Puolan huonekalumarkkinoista toimeksiantona Yritys X:lle. Työssä selvitetään toimintaympäristön erityispiirteet ja tulevaisuuden näkymät Yritys X:n näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoite on auttaa yrityksen johtoa kansainvälistymisstrategiaa koskevassa päätöksenteossa kartoittamalla kasvumahdollisuudet Puolassa.
Työn empiriaosuus on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa analysoidaan toimeksiantajayritystä, toisessa Puolan maakohtaisia tekijöitä ja kolmannessa kohdemarkkina-alueen liiketoimintaympäristöä huonekalumarkkinoilla. Kaksiosaisessa teoriaosuudessa luodaan tietopohja näille analyyseille ja koko tutkimuksen johtopäätöksille.
Tutkimus toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena, eli markkinakohtainen tieto on koottu lähinnä Internetissä saatavilla olevien raporttien, tilastojen, artikkelien ja aiempien markkinaselvitysten pohjalta. Yritysanalyysi-osiossa tietoa on kerätty myös haastattelemalla toimeksiantajayrityksen edustajaa. Teoriaosuudessa on käytetty pääasiassa kirjallisia lähteitä.
Varsinkin suurten kaupunkien toimistorakentamisen hyvät näkymät ennustavat lisääntyvää kysyntää julkisten tilojen sisustamiselle Puolassa. Kilpailu huonekalumarkkinoilla on kuitenkin kovaa, joten toimivan suhdeverkoston ja brändin rakentamiseen täytyy panostaa erityisesti alkuvaiheessa, eikä suuria tuottoja kannata odottaa lyhyellä aikavälillä.
Yritys X:n kannattaa suunnata ensisijaisesti Puolan huonekalualan yritysmarkkinoille, mutta toiminnan aloittamiseen on varattava runsaasti resursseja. Markkinoille menon esteet ja tärkeimpien kilpailijoiden ominaisuudet on tutkittava tarkasti. Oikean operaatiomuodon valinta kannattaa kartoittaa tämän opinnäytetyön jatkotutkimuksella.
Työn empiriaosuus on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa analysoidaan toimeksiantajayritystä, toisessa Puolan maakohtaisia tekijöitä ja kolmannessa kohdemarkkina-alueen liiketoimintaympäristöä huonekalumarkkinoilla. Kaksiosaisessa teoriaosuudessa luodaan tietopohja näille analyyseille ja koko tutkimuksen johtopäätöksille.
Tutkimus toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena, eli markkinakohtainen tieto on koottu lähinnä Internetissä saatavilla olevien raporttien, tilastojen, artikkelien ja aiempien markkinaselvitysten pohjalta. Yritysanalyysi-osiossa tietoa on kerätty myös haastattelemalla toimeksiantajayrityksen edustajaa. Teoriaosuudessa on käytetty pääasiassa kirjallisia lähteitä.
Varsinkin suurten kaupunkien toimistorakentamisen hyvät näkymät ennustavat lisääntyvää kysyntää julkisten tilojen sisustamiselle Puolassa. Kilpailu huonekalumarkkinoilla on kuitenkin kovaa, joten toimivan suhdeverkoston ja brändin rakentamiseen täytyy panostaa erityisesti alkuvaiheessa, eikä suuria tuottoja kannata odottaa lyhyellä aikavälillä.
Yritys X:n kannattaa suunnata ensisijaisesti Puolan huonekalualan yritysmarkkinoille, mutta toiminnan aloittamiseen on varattava runsaasti resursseja. Markkinoille menon esteet ja tärkeimpien kilpailijoiden ominaisuudet on tutkittava tarkasti. Oikean operaatiomuodon valinta kannattaa kartoittaa tämän opinnäytetyön jatkotutkimuksella.