Digitaalisten mainosnäyttöjen markkinoinnillinen hyödyllisyys pankissa
Immonen, Hanna; Erjama, Olli (2012)
Immonen, Hanna
Erjama, Olli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314597
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee toimeksiantajapankin digitaalisten mainosnäyttöjen markkinoinnillista hyödyllisyyttä konttoreissa. Opinnäytetyössä pyrimme vastaamaan toimeksiantajapankin kysymyksiin siitä, minkälaiset ihmiset huomaavat mainosnäytöt, miten he kokevat mainosten tai tiedotteiden sisällön, onko jokin mainos tai tiedote jäänyt mieleen ja tuottanut hyötyä sekä viipyvätkö mainokset tai tiedotteet näytöillä riittävän kauan. Toimeksiantajapankkia kiinnosti myös, mitkä kohdekonttoreiden näytöt huomattiin useimmiten tai huomattiinko näyttöjä lainkaan.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinointia yleisesti ja digitaalista markkinointia sekä tutkimuksessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä, otantamenetelmiä ja tulosten analysointime-netelmiä. Teoriaosassa kerrotaan myös hyvän tutkimuksen perusteista, kuten validiteetista, reliabiliteetista ja objektiivisuudesta.
Tutkimuksen tiedot kerättiin kesä - heinäkuussa 2012. Tietojen keräämisessä käytettiin kvan-titatiivista kyselylomaketta. Pyysimme asiakkaita täyttämään kyselylomakkeita kolmessa eri toimeksiantajapankin konttorissa. Suuremman otoksen saamiseksi jätimme loppuvaiheessa kyselylomakkeita kohdekonttoreille, jotta asiakkaat saivat vastattua kyselyyn, vaikka itse emme olleet paikalla. Saimme yhteensä 183 vastauslomaketta. Saatuamme vastaukset, tallensimme ne Microsoftin Excel-tiedostoksi. Excel-taulukoiden pohjalta analysoimme tulokset.
Tulosten mukaan digitaalisten näyttöjen huomattavuus on kohtalainen. Tuloksissa oli kontto-rikohtaisia eroja. Toiset näytöt olivat myös huomattu paremmin kuin toiset. Mainokset ja tiedotteet tunnettiin hyödyllisiksi, mutta valtaosan mielestä niiden kiertonopeus oli liian nopea. Mainosten ja tiedotteiden sisältöön on saatava enemmän animoitua sisältöä, koska animaatiot kiinnittävät asiakkaan huomion paremmin. Asiakkaiden yleisvaikutelma digitaalisista mainosnäytöistä oli kuitenkin positiivinen.
Digitaaliset mainosnäytöt ovat käytännöllinen, nopea ja ekologinen tapa jakaa informaatiota konttoreissa. Tutkimuksen perusteella tehtiin kehitysehdotuksia toimeksiantajapankille. Toi-meksiantajapankki otti opinnäytetyön pohjalta esitetyt kehitysehdotukset hyvin vastaan ja toteutti osan ehdotuksista heti.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinointia yleisesti ja digitaalista markkinointia sekä tutkimuksessa käytettyjä tutkimusmenetelmiä, otantamenetelmiä ja tulosten analysointime-netelmiä. Teoriaosassa kerrotaan myös hyvän tutkimuksen perusteista, kuten validiteetista, reliabiliteetista ja objektiivisuudesta.
Tutkimuksen tiedot kerättiin kesä - heinäkuussa 2012. Tietojen keräämisessä käytettiin kvan-titatiivista kyselylomaketta. Pyysimme asiakkaita täyttämään kyselylomakkeita kolmessa eri toimeksiantajapankin konttorissa. Suuremman otoksen saamiseksi jätimme loppuvaiheessa kyselylomakkeita kohdekonttoreille, jotta asiakkaat saivat vastattua kyselyyn, vaikka itse emme olleet paikalla. Saimme yhteensä 183 vastauslomaketta. Saatuamme vastaukset, tallensimme ne Microsoftin Excel-tiedostoksi. Excel-taulukoiden pohjalta analysoimme tulokset.
Tulosten mukaan digitaalisten näyttöjen huomattavuus on kohtalainen. Tuloksissa oli kontto-rikohtaisia eroja. Toiset näytöt olivat myös huomattu paremmin kuin toiset. Mainokset ja tiedotteet tunnettiin hyödyllisiksi, mutta valtaosan mielestä niiden kiertonopeus oli liian nopea. Mainosten ja tiedotteiden sisältöön on saatava enemmän animoitua sisältöä, koska animaatiot kiinnittävät asiakkaan huomion paremmin. Asiakkaiden yleisvaikutelma digitaalisista mainosnäytöistä oli kuitenkin positiivinen.
Digitaaliset mainosnäytöt ovat käytännöllinen, nopea ja ekologinen tapa jakaa informaatiota konttoreissa. Tutkimuksen perusteella tehtiin kehitysehdotuksia toimeksiantajapankille. Toi-meksiantajapankki otti opinnäytetyön pohjalta esitetyt kehitysehdotukset hyvin vastaan ja toteutti osan ehdotuksista heti.