Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Realistisen 3D-peliympäristön luominen

Koskenkangas, Tuomas (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_TuomasKoskenkangas.pdf (2.676Mt)
Lataukset: 


Koskenkangas, Tuomas
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163434
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia 3D-ympäristöjä ja niiden realistisuutta. Asiat, mitkä tekevät ympäristöistä realistisen näköisen olivat keskeinen osa tutkimusta, sillä saatua tietoa pystyttiin käyttämään case-osuudessa. Tutkimuksessa käytetty materiaali löytyi internetin eri artikkeleista.

Työn tarkoituksena oli myös tehdä teoriaa hyödyntäen realistisen näköinen 3D-ympäristö, johon lisättiin muutama omatekemä malli, sekä tunnelmaa luova valaistus. 3Dmallit tehtiin mallinnusohjelma Blenderillä, tekstuurit malleihin tehtiin Photoshopilla. Ympäristö ja siihen kuuluvat mallit yhdistettiin pelimoottoria käyttäen. Yksi keskeinen osa työtä oli tutkia pelimoottori Unityn uutta työskentelytilaa Universal Render Pipelinea, ja testailla sen eri ominaisuuksia.

Lopputulos oli hyvä, vaikka Universal Render Pipelinen kaikkia asetuksia ei keretty kokeilla asetusten suuren lukumäärän takia. Unityn käyttö tuotti ajoittain ongelmia, sillä uusien asetuksien testailu oli aluksi hankalaa. Ongelmanratkaisu oli työssä isossa osassa, sillä ilman sitä työ ei olisi valmistunut ajallaan tai näyttänyt hyvältä. Ongelmat eivät olleet pelkästään huono asia, sillä niitä ratkaistaessa oppii uusia asioita ohjelmista.

Opinnäytetyötä tehdessä opittiin uusia työskentelytapoja 3D-mallien teossa ja pelimoottorin käytössä. Myös uudet näkökulmat ja määritelmät realistisuuteen olivat hyödyksi, jos haluaa tulevaisuudessa tehdä omia 3D-malleja ja ympäristöjä. Opittuja taitoja voidaan käyttää yrityksissä, jotka tekevät 3D-malleja tai pelejä. Työtä voisi myös jatkaa käyttäen opittuja taitoja. 3D-ympäristöä voisi laajentaa isommaksi ja lisätä siihen tilan, jossa on enemmän malleja.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste