Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koulutustarpeen kartoitus ja koulutuksen suunnittelu matkalaskuohjelman vaihdoksessa

Lummaa, Anne (2009)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Lummaa.pdf (992.7Kt)
Lataukset: 


Lummaa, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909284707
Tiivistelmä
Laurea–ammattikorkeakoulussa vaihtui huhtikuussa 2009 matkalaskuohjelma. Voyager-ohjelman tilalle tuli TEM. Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, tarvitseeko TEM–ohjelman käyttöön liittyen järjestää koulutusta Laurean henkilöstölle. Toisena osana ja tavoitteena työssä oli suunnitella tämä koulutus. Koulutustarpeen kartoitusta ja koulutuksen suunnittelua on tarkoitus hyödyntää myös tulevissa ohjelmanvaihdosprosesseissa.

Matkalaskuohjelman vaihtaminen oli pakkotoimenpide, koska edelliselle ohjelmalle ei enää saatu käyttäjätukea eikä uusia päivityksiä. Vaihdoksen johdosta koko matkalaskuprosessi muuttuu. Yksi väliporras jää prosessista pois ja jokaisen täytyy uuden ohjelman myötä tehdä itse matkalaskunsa, toisin kuin ennen. Prosessi muuttuu myös yksinkertaisemmaksi ja läpinäkyvämmäksi Internet–selainversion sekä liitteiden skannauksen myötä.

Teoriaosiossa käsitellään koulutustarvetta, tietojärjestelmien käyttöönottoa, työelämän vaatimuksia, motivaatiota ja aikuista oppijana. Lisäksi työssä esitellään erilaisia lähestymistapoja oppimiseen sekä opetusmenetelmiä kolmen ryhmän mukaan. Näitä ovat kouluttajan ja oppijoiden yhteinen työskentely, yksilökeskeiset opetusmenetelmät sekä ryhmätyömenetelmät. Myös koulutuksen suunnittelusta on oma teoriaosionsa.

Koulutustarvetta tutkittiin kahdella tutkimuksella. Toinen oli Laurean talous– ja matkasihteereille ja toinen muulle henkilöstölle. Talous– ja matkasihteeritutkimuksessa 14 henkilöstä vastasi 12 eli vastausprosentti oli 85,7. Tutkimuksessa kysyttiin talous– ja matkasihteereiden mielipidettä omaan koulutukseen sekä henkilöstön koulutukseen liittyen. Tulokseksi saatiin, että koulutus olisi tarpeen heille sekä koko muulle henkilöstölle. Toinen kysely lähetettiin koko henkilöstölle lukuun ottamatta talous– ja matkasihteereitä eli 549 henkilölle, joista 134 vastasi. Vastausprosentiksi saadaan 24,4. Tulokset ovat samansuuntaiset talous– ja matkasihteeritutkimuksen kanssa. Vastausprosentti jäi pieneksi, mutta saatujen vastausten perusteella koulutukselle olisi tarvetta. Lisäksi talous– ja matkasihteeritutkimus tukee henkilöstötutkimuksen tuloksia.

Taloussihteereille on hyvä järjestää erikseen koulutus samoin kuin matkalaskujen hyväksyjille. Muulle henkilöstölle koulutus kannattaa järjestää toimipisteittäin, jolloin ryhmät eivät muodostu liian suuriksi. Opetusmenetelmäksi sopii demonstraatio, koska siinä ohjelman käyttö voidaan näyttää konkreettisesti koulutustilanteessa. Koulutus olisi tutkimuksen mukaan ollut hyvä järjestää ennen ohjelman käyttöönottoa. Tätä tulosta voidaan hyödyntää tulevien koulutusten ajankohtaa suunniteltaessa. Työssä on myös ehdotuksia muiden opetusmenetelmien käyttämisestä erilaisissa koulutuksissa Laureassa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste