Sosionomin (AMK) ja lähihoitajan ammattitaitoa vammaisten asumispalveluyksikössä tarkastelemassa
Lempinen, Kati (2009)
Lempinen, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235847
Tiivistelmä
Asumispalveluyksiköissä tehtävässä työssä korostuu usein hoidollisuus, toisin sanoen asukkaiden fyysinen kunto on niin huono, että he tarvitsevat apua lähes kaikissa päivittäisissä toimissaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisiin työtehtäviin sosionomi soveltuisi asumispalveluyksikössä, jossa työskentelee enimmäkseen lähihoitajia. Tarkoituksena oli tutkia sosionomin ja lähihoitajan erityisosaamista, sekä selventää millaisia eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia sosionomin ja lähihoitajan ammattitaito sisältää.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkielma, johon aineisto on kerätty haastatteluiden avulla. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhteensä kuutta henkilöä, jotka edustivat ammateiltaan sosionomeja, lähihoitajia sekä yksikön esimiehiä. Aineiston analysointi tapahtui teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkastellaan sosionomin ja lähihoitajan koulutusta. Teoriaosuudessa käydään läpi myös ammattiosaamisen, asiantuntijuuden ja ammattitaidon määritelmiä, sekä selvennetään mitä ovat asumispalvelut.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosionomi ei välttämättä tällä hetkellä pääse hyödyntämään omaa osaamistaan riittävästi vammaisten asumispalveluyksikössä. Työtehtäviä ei ole jaoteltu pelkästään sosionomille tai lähihoitajalle sopiviksi. Se ei kuitenkaan estä sosionomia hakemasta asumispalveluyksikköön töihin. Tuloksista nousee esiin työtehtäviä, jotka soveltuisivat nimenomaan sosionomille tai lähihoitajalle, jos työnjakoa tarkennettaisiin. Sosionomi voisi hyödyntää osaamistaan esimerkiksi hoitamalla asiakkaiden sosiaalipalveluihin liittyviä asioita sekä paperitöitä. Myös asiakkaan kohtaaminen ja sosiaalinen kuntoutus ovat sosionomin ammatillista osaamista. Lääkehoito esimerkiksi puolestaan kuuluisi lähihoitajalle. Oma-aloitteisuus ja aktiivisuus ovat erityisen tärkeitä, jos sosionomi haluaa tulevaisuudessa tarkennusta omaan työnkuvaansa sekä hyödyntää osaamistaan vammaisten asumispalveluyksiköissä.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkielma, johon aineisto on kerätty haastatteluiden avulla. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin yhteensä kuutta henkilöä, jotka edustivat ammateiltaan sosionomeja, lähihoitajia sekä yksikön esimiehiä. Aineiston analysointi tapahtui teemoittelun avulla.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkastellaan sosionomin ja lähihoitajan koulutusta. Teoriaosuudessa käydään läpi myös ammattiosaamisen, asiantuntijuuden ja ammattitaidon määritelmiä, sekä selvennetään mitä ovat asumispalvelut.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosionomi ei välttämättä tällä hetkellä pääse hyödyntämään omaa osaamistaan riittävästi vammaisten asumispalveluyksikössä. Työtehtäviä ei ole jaoteltu pelkästään sosionomille tai lähihoitajalle sopiviksi. Se ei kuitenkaan estä sosionomia hakemasta asumispalveluyksikköön töihin. Tuloksista nousee esiin työtehtäviä, jotka soveltuisivat nimenomaan sosionomille tai lähihoitajalle, jos työnjakoa tarkennettaisiin. Sosionomi voisi hyödyntää osaamistaan esimerkiksi hoitamalla asiakkaiden sosiaalipalveluihin liittyviä asioita sekä paperitöitä. Myös asiakkaan kohtaaminen ja sosiaalinen kuntoutus ovat sosionomin ammatillista osaamista. Lääkehoito esimerkiksi puolestaan kuuluisi lähihoitajalle. Oma-aloitteisuus ja aktiivisuus ovat erityisen tärkeitä, jos sosionomi haluaa tulevaisuudessa tarkennusta omaan työnkuvaansa sekä hyödyntää osaamistaan vammaisten asumispalveluyksiköissä.