Markkinatutkimus ja kotisivut – Case ICT-yritys
Lagus, Emil (2012)
Lagus, Emil
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012102314592
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee aloittelevaa ICT-alan yritystä. Hankkeen tarkoitus on saada yritykselle tarpeeksi asiakkaita, jotta se pystyisi toimimaan täysipäiväisesti. Tavoitteeseen pyritään tekemällä markkinatutkimus uusien asiakkaiden kartoittamiseksi, sekä uudet kattavammat ja tyylikkäämmät kotisivut.
Hankkeen tarkoituksena on selvittää toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan laajentamismahdollisuuksia Suomessa. Opinnäytetyön keskeisimpiä tutkimuskysymyksiä on selvittää lisämyynnin mahdollisuuksia yrityksen vanhoista asiakkaista sekä ottaa selvää potentiaalisista uusista asiakkaista, joita haettiin toimialojen perusteella. Lisäksi tavoitteena oli ottaa selvää potentiaalisten asiakasyritysten yleisestä kiinnostuksesta kilpailuttaa ja/tai vaihtaa nykyistä IT-palveluiden toimittajaansa.
Kotisivut tehtiin WordPress-nimistä sisällönhallintaohjelmaa käyttäen, ja kotisivun kuvat muokattiin Adobe Photoshop CS3- ohjelmalla. Markkinatutkimus tehtiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, ja otantamenetelmänä käytettiin kokonaisotantaa. Kysely tehtiin Google Formsin avulla, joka on osa Google Docs- tuoteperhettä. Kyselytutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2012. Kysely lähetettiin sähköpostilla 50 eri yritykseen ja järjestöön jotka olivat vanhoja asiakkaita, tai potentiaalisia uusia asiakkaita. Vastauksia saatiin yhteensä 20.
Hankkeen tuloksena yritykselle saatiin uudet kattavammat kotisivut ja kyselytutkimuksen avulla tärkeää tietoa asiakkaiden tämänhetkisistä tarpeista.
Hankkeen tarkoituksena on selvittää toimeksiantajayrityksen liiketoiminnan laajentamismahdollisuuksia Suomessa. Opinnäytetyön keskeisimpiä tutkimuskysymyksiä on selvittää lisämyynnin mahdollisuuksia yrityksen vanhoista asiakkaista sekä ottaa selvää potentiaalisista uusista asiakkaista, joita haettiin toimialojen perusteella. Lisäksi tavoitteena oli ottaa selvää potentiaalisten asiakasyritysten yleisestä kiinnostuksesta kilpailuttaa ja/tai vaihtaa nykyistä IT-palveluiden toimittajaansa.
Kotisivut tehtiin WordPress-nimistä sisällönhallintaohjelmaa käyttäen, ja kotisivun kuvat muokattiin Adobe Photoshop CS3- ohjelmalla. Markkinatutkimus tehtiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, ja otantamenetelmänä käytettiin kokonaisotantaa. Kysely tehtiin Google Formsin avulla, joka on osa Google Docs- tuoteperhettä. Kyselytutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2012. Kysely lähetettiin sähköpostilla 50 eri yritykseen ja järjestöön jotka olivat vanhoja asiakkaita, tai potentiaalisia uusia asiakkaita. Vastauksia saatiin yhteensä 20.
Hankkeen tuloksena yritykselle saatiin uudet kattavammat kotisivut ja kyselytutkimuksen avulla tärkeää tietoa asiakkaiden tämänhetkisistä tarpeista.