Lumenpoiston ympäristötehokkuuden kehittäminen
Haaranen, Pekka (2012)
Haaranen, Pekka
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101814508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101814508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on lumenpoiston ympäristötehokkuuden kehittäminen. Työn tarkoituksena oli kartoittaa lumenpoiston nykytilanne ja vertailla sitä Sother Oy:n uuteen lumenkeräysjärjestelmään. Sother Oy:n tavoitteena on kehittää käytännöllinen lumenkeräys- ja kuormauslaite, joka soveltuu katujen ja kujien lumenpoistoon välittömästi lumisateen jälkeen. Toimintatavan periaatteena on tarkoitus tiivistää lumi vaihtolavoille.
Työssä käsitellään Lahden kaupungin 1. luokan katuosuuksia. Katuosuuksien seuranta ja kartoitus lumenpoistosta tehtiin keväällä 2012. Kartoituksessa kierrettiin Lahden Seudun Kuntatekniikan vastuualueella ja seurattiin yrityksen työntekijöiden työskentelyä. Kartoitusta suoritettiin myös muualla Lahden kaupungin alueella. Kartoituksessa pyrittiin huomioimaan lumenpoiston nykytilaa, sen heikkouksia ja vahvuuksia. Kartoituksessa oli apuna Lahden Seudun Kuntatekniikan tilastot ja sen osaaminen.
Opinnäytetyön keskeisin aihe oli vertailla nykyistä lumenpoistoa ja uuden mekanismin eroja ja paneutua näissä ympäristöllisiin kysymyksiin. Työssä on kerrottu myös liikennemäärien ja lumenmäärien kehitystä Lahdessa ja Suomessa.
Kartoituksessa ja opinnäytetyön alkuselvityksissä kävi ilmi, ettei lumenpoistotekniikkaa ole juuri muutettu vuosikymmenien aikana. Lumenpoistoon on vain lisätty volymia ja lisätty tehoa, mutta itse tekniikkaa ei ole muutettu. Tämä herättikin mielenkiinnon siihen, että uudella mekanismillä olisi mahdollisuuksia markkinoilla.
Sother Oy:n tekemissä tutkimuksissa voitiin osoittaa, että lumikuormista voitiin vähentää noin 30–40 %. Tämä tarkoittaa myös sitä, että kuorma-autojen päästöistä pystyttäisiin karsimaan noin 30–40 %. Taloudellisestikin tämä toisi huomattavia säästöjä kuntien ja kaupunkien budjettiin. Kaupunkilaisten liikkuminen talvisin helpottuisi huomattavasti, kun lumikasat poistuisivat katukuvasta, parkkipaikoilta ja toreilta.
Työssä käsitellään Lahden kaupungin 1. luokan katuosuuksia. Katuosuuksien seuranta ja kartoitus lumenpoistosta tehtiin keväällä 2012. Kartoituksessa kierrettiin Lahden Seudun Kuntatekniikan vastuualueella ja seurattiin yrityksen työntekijöiden työskentelyä. Kartoitusta suoritettiin myös muualla Lahden kaupungin alueella. Kartoituksessa pyrittiin huomioimaan lumenpoiston nykytilaa, sen heikkouksia ja vahvuuksia. Kartoituksessa oli apuna Lahden Seudun Kuntatekniikan tilastot ja sen osaaminen.
Opinnäytetyön keskeisin aihe oli vertailla nykyistä lumenpoistoa ja uuden mekanismin eroja ja paneutua näissä ympäristöllisiin kysymyksiin. Työssä on kerrottu myös liikennemäärien ja lumenmäärien kehitystä Lahdessa ja Suomessa.
Kartoituksessa ja opinnäytetyön alkuselvityksissä kävi ilmi, ettei lumenpoistotekniikkaa ole juuri muutettu vuosikymmenien aikana. Lumenpoistoon on vain lisätty volymia ja lisätty tehoa, mutta itse tekniikkaa ei ole muutettu. Tämä herättikin mielenkiinnon siihen, että uudella mekanismillä olisi mahdollisuuksia markkinoilla.
Sother Oy:n tekemissä tutkimuksissa voitiin osoittaa, että lumikuormista voitiin vähentää noin 30–40 %. Tämä tarkoittaa myös sitä, että kuorma-autojen päästöistä pystyttäisiin karsimaan noin 30–40 %. Taloudellisestikin tämä toisi huomattavia säästöjä kuntien ja kaupunkien budjettiin. Kaupunkilaisten liikkuminen talvisin helpottuisi huomattavasti, kun lumikasat poistuisivat katukuvasta, parkkipaikoilta ja toreilta.