Kokemuksia omaohjaajamenetelmästä Sippolan Koulukodissa
Voutilainen, Emmi (2009)
Voutilainen, Emmi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235849
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin omaohjaajamenetelmää, omaohjaajasuhteen vaiheita ja omaohjaajan suoranaista vaikutusta nuoreen ja hänen olemiseensa Sippolan Koulukodin tyttöjen osastolla. Tavoitteena oli kartoittaa nuorten ja heidän omaohjaajiensa näkemyksiä ja kokemuksia omaohjaajamenetelmästä.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla. Laadulliseksi tutkimusmenetelmäksi valitsin teemahaastattelun, ja haastattelin kolmea Sippolan Koulukodin nuorta, ja heidän omaohjaajiaan. Opinnäytetyön sisältöä ohjasivat teemahaastattelun teemat, jotka olivat omaohjaajan roolin ja toimenkuvan määritteleminen, omaohjaajatyön näkyminen arjessa, omaohjaajasuhde ja sen kehittyminen, sekä omaohjaajamenetelmän kehittämishaasteet Sippolan Koulukodissa.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi omaohjaajan olevan tärkeä osa nuoren arkea. Omaohjaaja hoitaa nuoren asiat ja toimii linkkinä nuoren lähiverkoston sekä muiden yhteistyötahojen kanssa. Omaohjaajasuhde kehittyy sijoituksen myötä, ja omaohjaajan ja nuoren tapa tehdä töitä hioutuu yhteen. Nuoren ja omaohjaajan jatkuva yhteistyö ja nuoren onnistumisen kokemukset kehittävät nuoren ja omaohjaajan välistä luottamussuhdetta, mitä kautta omaohjaajasuhde syvenee entisestään. Välittävässä ja turvallisessa omaohjaajasuhteessa nuori voi kokea korjaavan kokemuksen ja saada paljon muita myönteisiä kokemuksia, jotka vaikuttavat pitkälle nuoren elämään.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla. Laadulliseksi tutkimusmenetelmäksi valitsin teemahaastattelun, ja haastattelin kolmea Sippolan Koulukodin nuorta, ja heidän omaohjaajiaan. Opinnäytetyön sisältöä ohjasivat teemahaastattelun teemat, jotka olivat omaohjaajan roolin ja toimenkuvan määritteleminen, omaohjaajatyön näkyminen arjessa, omaohjaajasuhde ja sen kehittyminen, sekä omaohjaajamenetelmän kehittämishaasteet Sippolan Koulukodissa.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi omaohjaajan olevan tärkeä osa nuoren arkea. Omaohjaaja hoitaa nuoren asiat ja toimii linkkinä nuoren lähiverkoston sekä muiden yhteistyötahojen kanssa. Omaohjaajasuhde kehittyy sijoituksen myötä, ja omaohjaajan ja nuoren tapa tehdä töitä hioutuu yhteen. Nuoren ja omaohjaajan jatkuva yhteistyö ja nuoren onnistumisen kokemukset kehittävät nuoren ja omaohjaajan välistä luottamussuhdetta, mitä kautta omaohjaajasuhde syvenee entisestään. Välittävässä ja turvallisessa omaohjaajasuhteessa nuori voi kokea korjaavan kokemuksen ja saada paljon muita myönteisiä kokemuksia, jotka vaikuttavat pitkälle nuoren elämään.