Markkinointisuunnitelma- palveluyritys X
Ruponen, Taru (2012)
Ruponen, Taru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103014730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012103014730
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin hierojayrittäjälle. Yrityksen suurimpia ongelmia oli tunnettuuden pienuus ja asiakkaiden vähyys. Tästä syystä päätimme yhdessä yrittäjän kanssa, että markki-nointisuunnitelmasta olisi eniten hyötyä yritykselle. Opinnäytetyö koostuu teoriaosiosta, tut-kimusosiosta ja toiminnallisesta osiosta.
Teoriaosuudessa olen käsitellyt markkinointisuunnitelmaa ja palvelujen markkinointia. Mark-kinointisuunnitelma sisältää tilanneanalyysin, johon kuuluu asiakasanalyysi, kilpailija-analyysi, PESTE -analyysi, joka koostuu sanoista poliittinen, ekonominen, sosiaalinen, teknologinen ja ekologinen. Sekä viimeisenä SWOT -analyysi, jossa on arvioitu yrityksen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Toinen osio markkinointisuunnitelmassa oli markkinointi -mix, joka sisältää henkilökohtaisen myynnin, mainonnan, promootion sekä suhdetoiminnan.
Toiminnallisessa osuudessa kehitin teorian ja tutkimustulosten perusteelta yritykselle markki-nointisuunnitelman. Suunnitelma sisälsi tilanneanalyysin sekä markkinointi -mixin. SWOT -analyysissä on koottuna koko tilanneanalyysi, josta tärkeimpiä päätelmiä oli, että
erottautumalla kilpailijoista personal training -palvelun ja erinomaisen asiakaspalvelun avulla yritys voi menestyä huolimatta taantumasta ja pienestä markkinointibudjetista.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta. Tutkimustavaksi valitsin haastattelut sekä benchmarkingin. Haastattelin kohdeyrityksen yrittäjää sekä toista hiero-jayrittäjää. Haastattelukysymykset koskivat yrityksen perustietoja, palvelun markkinointia ja toimialaa. Haastattelujen jälkeen vertailin yritysten toimintatapoja toisiinsa, varsinkin mark-kinoinnissa.
Tutkimustuloksista selvisi, että markkinointiin pitää panostaa paljon, jotta yritys pystyisi kasvamaan ja menestymään. Suurimmat erot yrittäjien välillä löytyivät henkilökohtaisesta myynnistä sekä markkinointiin panostamisesta ja suunnittelusta. Kohdeyrittäjä ei ole panostanut markkinointiin, eikä sen suunnitteluun, kun taas toinen yrittäjä on saanut paljon uusia asiakkaita tekemällä markkinointikampanjoita ja myymällä henkilökohtaisesti palvelua.
Kehitysehdotuksena olen tehnyt yrittäjälle konkreettisen suunnitelman, joka on helppo toteuttaa ohjeiden mukaan. Tulin johtopäätökseen, että yrittäjän pitäisi panostaa henkilökohtaiseen myyntiin sekä mainontaan enemmän. Näistä olen nostanut esille erityisesti myyntitilanteeseen valmistautumisen ja asiakaspalvelun. Mainonnassa flyereiden jakaminen ja Facebook -sivulla mainostaminen nousivat pääasemaan. Yrittäjälle on myös laadittu seurantataulukko, jonka avulla yrittäjä voi seurata asiakasmääriä viikoittain. Seurantataulukosta nähdään myös eri markkinointitoimenpiteiden vaikutus asiakasmääriin ja kotisivuilla kävijöihin.
Teoriaosuudessa olen käsitellyt markkinointisuunnitelmaa ja palvelujen markkinointia. Mark-kinointisuunnitelma sisältää tilanneanalyysin, johon kuuluu asiakasanalyysi, kilpailija-analyysi, PESTE -analyysi, joka koostuu sanoista poliittinen, ekonominen, sosiaalinen, teknologinen ja ekologinen. Sekä viimeisenä SWOT -analyysi, jossa on arvioitu yrityksen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Toinen osio markkinointisuunnitelmassa oli markkinointi -mix, joka sisältää henkilökohtaisen myynnin, mainonnan, promootion sekä suhdetoiminnan.
Toiminnallisessa osuudessa kehitin teorian ja tutkimustulosten perusteelta yritykselle markki-nointisuunnitelman. Suunnitelma sisälsi tilanneanalyysin sekä markkinointi -mixin. SWOT -analyysissä on koottuna koko tilanneanalyysi, josta tärkeimpiä päätelmiä oli, että
erottautumalla kilpailijoista personal training -palvelun ja erinomaisen asiakaspalvelun avulla yritys voi menestyä huolimatta taantumasta ja pienestä markkinointibudjetista.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta. Tutkimustavaksi valitsin haastattelut sekä benchmarkingin. Haastattelin kohdeyrityksen yrittäjää sekä toista hiero-jayrittäjää. Haastattelukysymykset koskivat yrityksen perustietoja, palvelun markkinointia ja toimialaa. Haastattelujen jälkeen vertailin yritysten toimintatapoja toisiinsa, varsinkin mark-kinoinnissa.
Tutkimustuloksista selvisi, että markkinointiin pitää panostaa paljon, jotta yritys pystyisi kasvamaan ja menestymään. Suurimmat erot yrittäjien välillä löytyivät henkilökohtaisesta myynnistä sekä markkinointiin panostamisesta ja suunnittelusta. Kohdeyrittäjä ei ole panostanut markkinointiin, eikä sen suunnitteluun, kun taas toinen yrittäjä on saanut paljon uusia asiakkaita tekemällä markkinointikampanjoita ja myymällä henkilökohtaisesti palvelua.
Kehitysehdotuksena olen tehnyt yrittäjälle konkreettisen suunnitelman, joka on helppo toteuttaa ohjeiden mukaan. Tulin johtopäätökseen, että yrittäjän pitäisi panostaa henkilökohtaiseen myyntiin sekä mainontaan enemmän. Näistä olen nostanut esille erityisesti myyntitilanteeseen valmistautumisen ja asiakaspalvelun. Mainonnassa flyereiden jakaminen ja Facebook -sivulla mainostaminen nousivat pääasemaan. Yrittäjälle on myös laadittu seurantataulukko, jonka avulla yrittäjä voi seurata asiakasmääriä viikoittain. Seurantataulukosta nähdään myös eri markkinointitoimenpiteiden vaikutus asiakasmääriin ja kotisivuilla kävijöihin.