Saldojen hallinnan kehittäminen EP-myymälässä : case S-market Hirsimäki
Färlin, Susanna (2021)
Färlin, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163451
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millä keinoin olisi mahdollista kehittää saldojen hallintaa S-market Hirsimäen arjessa ja mitä muutoksia nykyisiin toimintatapoihin tulisi tehdä, jotta saldojen hallinnassa päästäisiin tavoitellulle tasolle. Kohdeyrityksessä on käytössä EP-tilaaminen eli ennustepohjainen tilaaminen, jossa tilaaminen perustuu tuotteiden saldotietoihin. Työn tavoitteena oli luoda kohdeyritykselle päivitetty toimintamalli myymälän jokapäiväiseen käyttöön. Käytännössä haluttiin saada aikaan tehtäväkortti, jota kohdeyrityksen henkilöstö voi hyödyntää arjessa.
Opinnäytetyön teoriaosa koostuu kolmesta osasta. Ensimmäiseksi käsiteltiin asiakasta toiminnan lähtökohtana päivittäistavarakaupassa. Toisessa osassa käsiteltiin kaupan tilaus-toimitusketjua ja kolmannessa osassa käytiin läpi myymälän toimintoja EP-tilaamisessa.
Empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen alussa suoritettiin haastatteluja vertaistoimipaikoissa kartoittaen näiden menestyksekkäitä toimintamalleja. Haastatteluaineiston pohjalta valikoitiin kohdeyritykselle sopivimmat toimintatavat ja tehtävät. Viimeiseksi luotiin toimintamalli, jota käytettiin tehtäväkortin muodossa kohdeyrityksessä neljän viikon seurantaprosessin ajan.
Tutkimuksessa selvisi, että uuden toimintamallin myötä kohdeyrityksen saldojen hallinta kehittyi positiivisesti. Kohdeyrityksen haasteena oli työn jäljen epätasalaatuisuus. Työn tulokset antoivat viitteitä siitä, että kehittämällä toimintatapoja saldojen hallinnan kokonaisuudessa, on mahdollista päästä saldojen hallinnassa tavoitellulle tasolle.
Opinnäytetyön teoriaosa koostuu kolmesta osasta. Ensimmäiseksi käsiteltiin asiakasta toiminnan lähtökohtana päivittäistavarakaupassa. Toisessa osassa käsiteltiin kaupan tilaus-toimitusketjua ja kolmannessa osassa käytiin läpi myymälän toimintoja EP-tilaamisessa.
Empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen alussa suoritettiin haastatteluja vertaistoimipaikoissa kartoittaen näiden menestyksekkäitä toimintamalleja. Haastatteluaineiston pohjalta valikoitiin kohdeyritykselle sopivimmat toimintatavat ja tehtävät. Viimeiseksi luotiin toimintamalli, jota käytettiin tehtäväkortin muodossa kohdeyrityksessä neljän viikon seurantaprosessin ajan.
Tutkimuksessa selvisi, että uuden toimintamallin myötä kohdeyrityksen saldojen hallinta kehittyi positiivisesti. Kohdeyrityksen haasteena oli työn jäljen epätasalaatuisuus. Työn tulokset antoivat viitteitä siitä, että kehittämällä toimintatapoja saldojen hallinnan kokonaisuudessa, on mahdollista päästä saldojen hallinnassa tavoitellulle tasolle.