Varhaiskasvatussuunnitelman uudistamisprosessi Seutulan päivähoidon toimintayksikössä
Helmi, Sanna (2012)
Helmi, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101014315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101014315
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on varhaiskasvatussuunnitelman eli vasun uudistamisprosessin ohjaaminen Seutulan päivähoidon toimintayksikössä. Varhaiskasvatussuunnitelmien uudistaminen on Vantaalla ajankohtainen aihe, sillä kaikki kaupungin päivähoitoyksiköt uudistavat suunnitelmansa vuosien 2012–2013 aikana.
Yksikön varhaiskasvatussuunnitelmia ohjaavat valtakunnalliset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, kunnan oma varhaiskasvatussuunnitelma sekä valtakunnalliset ja kunnan omat linjaukset ja strategiat. Kunnan ja yksikön varhaiskasvatussuunnitelmat muodostavat jatkuvan kokonaisuuden. Yksikön varhaiskasvatussuunnitelma on kunnan suunnitelmaa yksityiskohtaisempi. Siinä kuvataan yksikön varhaiskasvatuksen lähtökohdat sekä erityispiirteet.
Opinnäytetyöprosessini alkoi alkuvuodesta 2012. Seutulan päivähoidon toimintayksikössä varsinainen uudistamisprosessi alkoi maaliskuussa 2012. Varhaiskasvatussuunnitelman uudistamisprosessiin osallistuivat Seutulan päivähoidon toimintayksikön henkilökunta, esiopetusryhmän lapset sekä hoidossa olevien lasten vanhempia. Varhaiskasvatussuunnitelman varsinaisen kirjoitustyön tekee päivähoidon henkilökunta. Varhaiskasvatussuunnitelman kirjoitustyö aloitetaan toimintayksikössä syksyllä 2012.
Prosessin aikana päiväkodin henkilökunta ja alueen perhepäivähoitajat osallistuivat vasuiltaan, vasutyöryhmiin sekä kehittämispäivään, jossa oli varattu aikaa myös varhaiskasvatussuunnitelman uudistamiselle. Prosessi aloitettiin maaliskuussa, jolloin pidettiin henkilökunnalle vasuilta päiväkodilla. Illan tarkoituksena oli herätellä mielenkiintoa vasutyöhön ja aloittaa koko henkilökunnan yhteinen prosessi. Maalis- huhtikuun aikana kokoontuivat vasutyöryhmät, joita pidettiin yhteensä viisi kappaletta.
Lapset osallistin uudistamisprosessiin haastattelemalla Seutulan päiväkodin esiopetusryhmän lapsia. Lisäksi valmiiseen varhaiskasvatussuunnitelmaan liitetään lasten piirroksia, kertomuksia jne. Vanhemmat osallistuivat vastaamalla heille laatimani kyselylomakkeeseen. Kyselyn aiheina olivat mm. millaista on hyvä päivähoito sekä kasvatuskumppanuus. Prosessi päättyi toukokuussa 2012 koko toimintayksikön kehittämispäivään. Prosessin aikana kerättiin toimintayksikölle materiaalia, jonka pohjalta heidän on helppo lähteä kokoamaan varhaiskasvatussuunnitelmaansa. Materiaalissa on koottuna yhteen henkilökunnan prosessin aikana tuottama materiaali, vanhemmille teettämäni kyselyn tulokset sekä lasten haastatteluiden tulokset.
Prosessin keskeisimpinä teemoina esiin nousivat niin henkilökunnan kuin vanhempienkin keskusteluissa ja vastauksissa kasvatuskumppanuus, pienryhmätoiminta ja Seutulan päivähoitoyksikön ympäristön tarjoamien monipuolisten ulkoilumahdollisuuksien hyödyntäminen. Lisäksi prosessissa nousi toistuvasti esiin leikin merkitys ja tärkeys lapsille. Myös haastattelemani lapset kertoivat leikin olevan mukavinta päivähoidossa. Leikki on myös Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksen painopistealueena seuraavat pari vuotta.
Yksikön varhaiskasvatussuunnitelmia ohjaavat valtakunnalliset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, kunnan oma varhaiskasvatussuunnitelma sekä valtakunnalliset ja kunnan omat linjaukset ja strategiat. Kunnan ja yksikön varhaiskasvatussuunnitelmat muodostavat jatkuvan kokonaisuuden. Yksikön varhaiskasvatussuunnitelma on kunnan suunnitelmaa yksityiskohtaisempi. Siinä kuvataan yksikön varhaiskasvatuksen lähtökohdat sekä erityispiirteet.
Opinnäytetyöprosessini alkoi alkuvuodesta 2012. Seutulan päivähoidon toimintayksikössä varsinainen uudistamisprosessi alkoi maaliskuussa 2012. Varhaiskasvatussuunnitelman uudistamisprosessiin osallistuivat Seutulan päivähoidon toimintayksikön henkilökunta, esiopetusryhmän lapset sekä hoidossa olevien lasten vanhempia. Varhaiskasvatussuunnitelman varsinaisen kirjoitustyön tekee päivähoidon henkilökunta. Varhaiskasvatussuunnitelman kirjoitustyö aloitetaan toimintayksikössä syksyllä 2012.
Prosessin aikana päiväkodin henkilökunta ja alueen perhepäivähoitajat osallistuivat vasuiltaan, vasutyöryhmiin sekä kehittämispäivään, jossa oli varattu aikaa myös varhaiskasvatussuunnitelman uudistamiselle. Prosessi aloitettiin maaliskuussa, jolloin pidettiin henkilökunnalle vasuilta päiväkodilla. Illan tarkoituksena oli herätellä mielenkiintoa vasutyöhön ja aloittaa koko henkilökunnan yhteinen prosessi. Maalis- huhtikuun aikana kokoontuivat vasutyöryhmät, joita pidettiin yhteensä viisi kappaletta.
Lapset osallistin uudistamisprosessiin haastattelemalla Seutulan päiväkodin esiopetusryhmän lapsia. Lisäksi valmiiseen varhaiskasvatussuunnitelmaan liitetään lasten piirroksia, kertomuksia jne. Vanhemmat osallistuivat vastaamalla heille laatimani kyselylomakkeeseen. Kyselyn aiheina olivat mm. millaista on hyvä päivähoito sekä kasvatuskumppanuus. Prosessi päättyi toukokuussa 2012 koko toimintayksikön kehittämispäivään. Prosessin aikana kerättiin toimintayksikölle materiaalia, jonka pohjalta heidän on helppo lähteä kokoamaan varhaiskasvatussuunnitelmaansa. Materiaalissa on koottuna yhteen henkilökunnan prosessin aikana tuottama materiaali, vanhemmille teettämäni kyselyn tulokset sekä lasten haastatteluiden tulokset.
Prosessin keskeisimpinä teemoina esiin nousivat niin henkilökunnan kuin vanhempienkin keskusteluissa ja vastauksissa kasvatuskumppanuus, pienryhmätoiminta ja Seutulan päivähoitoyksikön ympäristön tarjoamien monipuolisten ulkoilumahdollisuuksien hyödyntäminen. Lisäksi prosessissa nousi toistuvasti esiin leikin merkitys ja tärkeys lapsille. Myös haastattelemani lapset kertoivat leikin olevan mukavinta päivähoidossa. Leikki on myös Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksen painopistealueena seuraavat pari vuotta.