Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Vierelläkulkua" : kokeneiden hoitotyöntekijöiden ymmärrys mentoroinnista

Pussinen, Jaana; Saukkola, Hanna-Maija (2009)

 
Avaa tiedosto
Saukkola_Hanna.pdf (1.574Mt)
Lataukset: 


Pussinen, Jaana
Saukkola, Hanna-Maija
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911245955
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kokeneiden sairaanhoitajien sekä lähi- ja perushoitajien ymmärrystä mentoroinnista hoitotyössä. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on antaa tietoa mentoroinnista uuden hoi-totyöntekijän ammatillisen kasvun tukemisen menetelmänä.

Opinnäytetyö toteutettiin kevään ja syksyn 2009 aikana Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän ensihoito- ja päivystyskeskuksen tarkkailuosastolla. Opinnäyte-työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonhankinta tapahtui ryhmä-teemahaastatteluilla, jotka kaikki tallennettiin. Haastatteluihin osallistui kaksitoista hoitotyöntekijää. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, jossa saatua aineistoa luokiteltiin ala-, ylä- ja yhdistäviin luokkiin.

Tuloksista ilmeni, että hoitotyöntekijät ymmärsivät mentoroinnin vuorovaikuttei-sena kokemuksesta oppimisena eli hiljaisen tiedon siirtona. Hoitotyöntekijät hah-mottivat itsellään olevan sekä vahvuuksia että heikkouksia toimiessaan mentoreina. Mentorointisuhteen vuorovaikutuksen nähtiin koostuvan useasta tekijästä; kuten toimiva henkilökemia, avoin, luottamuksellinen ja vapaaehtoinen yhteistyösuhde ja osapuolten sitoutuminen sekä mentorointiin kohdennetut resurssit. Yleisesti ymmärrettiin mentoroinnin vahvistavan aktorin ammatillista kasvua. Toisaalta mentorin omien tietojen ja asenteiden nähtiin päivittyvän mentoroinnin avulla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste