Markkinoinnin vuosikello kauneushoitola Khatunille
Martikainen, Marika (2021)
Martikainen, Marika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253824
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli luoda markkinoinnin vuosikello kauneushoitola Khatunille. Toimeksiantajalla on toiminimi ja hän tekee töitä kosmetologina itsenäisenä yrittäjänä omistamassaan kauneushoitolassa.
Toimeksiantajayrityksellä ei ollut aikataulutettua suunnitelmaa markkinoinnille aiemmin. Aihe opinnäytetyöhön valittiin ja rajattiin yhdessä toimeksiantajan ja opinnäytetyötä ohjaavan opettajan kanssa. Markkinoinnin vuosikellon tekemisen tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle väline tehdä suunnitelmallista ja säännöllistä markkinointia hyväksi havaittuina ajankohtina, esimerkiksi vuoden tärkeistä päivistä, kuten äitienpäivä ja ystävänpäivä. Vuosikelloon on valittu yksi kampanja jokaiselle kuukaudelle, johon on kirjattu kampanjan markkinointikanavat, markkinoinnin julkaisuajankohta, kampanja-aika, kuvateksti sekä sopiva kuva kampanjalle. Lisäksi toimeksiantajalle on tehty listaus vuoden kaikista tärkeistä päivistä, joita hän voi hyödyntää muissa markkinointitoimenpiteissään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointiviestintää, markkinoinnin suunnittelua, markkinointikanavia ja markkinoinnin kilpailukeinoja. Opinnäytetyötä kirjoittaessa on käytetty aiheeseen liittyviä kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Opinnäytetyön tiedonkeruu on tehty toimeksiantajan teemahaastatteluina ja opinnäytetyö on toiminnallinen.
Opinnäytetyössä on huomioitu toimeksiantajan toiveet sekä kirjoittajan tekemät havainnot markkinointitoimille, joiden perusteella yritykselle luotiin markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön lopullinen tuotos on markkinoinnin vuosikello ja listaus yritykselle tärkeistä päivistä vuoden aikana.
Toimeksiantajayrityksellä ei ollut aikataulutettua suunnitelmaa markkinoinnille aiemmin. Aihe opinnäytetyöhön valittiin ja rajattiin yhdessä toimeksiantajan ja opinnäytetyötä ohjaavan opettajan kanssa. Markkinoinnin vuosikellon tekemisen tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle väline tehdä suunnitelmallista ja säännöllistä markkinointia hyväksi havaittuina ajankohtina, esimerkiksi vuoden tärkeistä päivistä, kuten äitienpäivä ja ystävänpäivä. Vuosikelloon on valittu yksi kampanja jokaiselle kuukaudelle, johon on kirjattu kampanjan markkinointikanavat, markkinoinnin julkaisuajankohta, kampanja-aika, kuvateksti sekä sopiva kuva kampanjalle. Lisäksi toimeksiantajalle on tehty listaus vuoden kaikista tärkeistä päivistä, joita hän voi hyödyntää muissa markkinointitoimenpiteissään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee markkinointiviestintää, markkinoinnin suunnittelua, markkinointikanavia ja markkinoinnin kilpailukeinoja. Opinnäytetyötä kirjoittaessa on käytetty aiheeseen liittyviä kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Opinnäytetyön tiedonkeruu on tehty toimeksiantajan teemahaastatteluina ja opinnäytetyö on toiminnallinen.
Opinnäytetyössä on huomioitu toimeksiantajan toiveet sekä kirjoittajan tekemät havainnot markkinointitoimille, joiden perusteella yritykselle luotiin markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön lopullinen tuotos on markkinoinnin vuosikello ja listaus yritykselle tärkeistä päivistä vuoden aikana.