Ennakkoluottopäätökset – Case Yritys X
Nokelainen, Ervin (2021)
Nokelainen, Ervin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103263873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103263873
Tiivistelmä
Tutkimus suoritettiin toimeksiantona yritys X:lle. Yritys X on finanssialalla toimiva yritys. Tutkimuksen tavoitteena oli saada olennaista tietoa yritys X:n päätöksenteon tueksi. Tarkoituksena oli selvittää kuluttajien ja yhteistyökumppanin autoliikeketjun yritys Y:n suhtautuminen mahdolliseen uuteen lisäpalveluun nimeltä Ennakkoluottopäätös. Ennakkoluottopäätöksen tarkoituksena olisi mahdollistaa asiakkaiden luottohakemuksen tekemisen itsenäisesti digitaalisia älylaitteita käyttäen ennen varsinaista asiointia autoliikkeessä. Lisäpalvelun tarkoituksena on sujuvoittaa asiakkaiden asiointia ja tehdä siitä miellyttävämpää.
Opinnäytetyö koostuu viidestä pääosasta: johdannosta, teoriaosiosta, tutkimuksesta, yhteenvedosta ja luotettavuusarvioinnista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu automarkkinoiden tilasta Suomessa vuonna 2020, osamaksurahoituksesta, palvelusta, palvelumuotoilusta ja digitalisaatiosta yleisesti ja finanssialalla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruu suoritettiin kahdella erillisellä puolistrukturoidulla haastattelulla. Ensimmäisessä osiossa haastateltiin yritys Y:n operatiivista johtajaa ja toisessa haastateltiin kuluttajia. Operatiivisen johtajan lisäksi tutkimukseen osallistui yhteensä 18 auton hankintaa miettivää kuluttajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että molemmat kohderyhmät näkivät ennakkoluottopäätökset mielenkiintoisena ja toimivana ratkaisuna kuluttajille. Niiden avulla asiakas saisi varmuuden lainan suuruudesta, jolloin vältyttäisiin autoliikkeessä epämukavilta yllätyksiltä, kuten lainan riittämättömyydestä haluttuun kohteeseen. Vaikka yritys Y:n operatiivinen johtaja näkikin ennakkoluottopäätösten olevan hyvä lisäpalvelu asiakkaille, hänen mielestään se ei ole tällä hetkellä sellainen palvelu, joka olisi heidän toiminnassansa kovinkaan suuressa merkityksessä. Operatiivisen johtajan mielestä yritys X:n tulisikin kehittää ennakkoluottopäätöspalvelun sijasta verkkoautokauppaa, jonka sivutuotteena ennakkoluottopäätökset voisivat olla.
Opinnäytetyö koostuu viidestä pääosasta: johdannosta, teoriaosiosta, tutkimuksesta, yhteenvedosta ja luotettavuusarvioinnista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu automarkkinoiden tilasta Suomessa vuonna 2020, osamaksurahoituksesta, palvelusta, palvelumuotoilusta ja digitalisaatiosta yleisesti ja finanssialalla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruu suoritettiin kahdella erillisellä puolistrukturoidulla haastattelulla. Ensimmäisessä osiossa haastateltiin yritys Y:n operatiivista johtajaa ja toisessa haastateltiin kuluttajia. Operatiivisen johtajan lisäksi tutkimukseen osallistui yhteensä 18 auton hankintaa miettivää kuluttajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että molemmat kohderyhmät näkivät ennakkoluottopäätökset mielenkiintoisena ja toimivana ratkaisuna kuluttajille. Niiden avulla asiakas saisi varmuuden lainan suuruudesta, jolloin vältyttäisiin autoliikkeessä epämukavilta yllätyksiltä, kuten lainan riittämättömyydestä haluttuun kohteeseen. Vaikka yritys Y:n operatiivinen johtaja näkikin ennakkoluottopäätösten olevan hyvä lisäpalvelu asiakkaille, hänen mielestään se ei ole tällä hetkellä sellainen palvelu, joka olisi heidän toiminnassansa kovinkaan suuressa merkityksessä. Operatiivisen johtajan mielestä yritys X:n tulisikin kehittää ennakkoluottopäätöspalvelun sijasta verkkoautokauppaa, jonka sivutuotteena ennakkoluottopäätökset voisivat olla.