Apotti-potilastietojärjestelmän käyttöönottokokemuksia psykiatrisella osastolla
Hellstén, Laura; Salmi, Nina (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hellstén, Laura
Salmi, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103273895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103273895
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksensa oli tarkastella Apotti-potilastietojärjestelmän rakenteisen kirjaamisen tuomaa muutosta vuoronvaihdon yhteydessä. Tarkastelimme, kuinka todelliset vaikutukset vastasivat henkilökunnan ennakko-odotuksia ja kuinka muutos näkyi työntekijöiden näkökulmasta. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko potilastietojärjestelmään siirtymisessä ollut haasteita ja millaisia vaikutuksia sillä on ollut tiedonkulkuun. Keräsimme henkilökunnalta myös toiveita ja parannusehdotuksia Apotti-potilastietojärjestelmästä. Tavoitteenamme oli, että saatua tietoa voidaan käyttää osastolla raportoinnin ja kirjaamisen kehittämisessä. Toimeksiantajana toimi HUS Psykiatria Hyvinkää.
Tutkimus suoritettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastattelimme kahdeksaa HUS Psykiatria Hyvinkään työntekijää, jotka olivat käyttäneet Apotti-potilastietojärjestelmää. Teoriaosuus koottiin alan sähköisistä ja painetuista kirjallisuudesta. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tulosten perusteella Apotti-potilastietojärjestelmä otettiin vastaan pääasiassa jännittynein, mutta positiivisin mielin. Apotti-potilastietojärjestelmän kanssa työskentelyä kuvailtiin äärimmäisen vaikeaksi, aikaa vieväksi ja sokkeloiseksi. Yksi Apotti-potilastietojärjestelmän suurimmista muutoksista oli siirtyminen rakenteisesti tuotettavaan kirjaamiseen. Rakenteisempaa kirjaamista pidettiin epäsopivana psykiatriselle osastolle. Parannusehdotuksia ja toiveita Apotti-potilastietojärjestelmään kysyttäessä, tuotiin esille vahvasti selkeyttäminen. Turhaa tietoa, sivuja ja välilehtiä koettiin olevan aivan liikaa, kun taas hakutoimintoja kaivattiin enemmän.
Tutkimus suoritettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastattelimme kahdeksaa HUS Psykiatria Hyvinkään työntekijää, jotka olivat käyttäneet Apotti-potilastietojärjestelmää. Teoriaosuus koottiin alan sähköisistä ja painetuista kirjallisuudesta. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tulosten perusteella Apotti-potilastietojärjestelmä otettiin vastaan pääasiassa jännittynein, mutta positiivisin mielin. Apotti-potilastietojärjestelmän kanssa työskentelyä kuvailtiin äärimmäisen vaikeaksi, aikaa vieväksi ja sokkeloiseksi. Yksi Apotti-potilastietojärjestelmän suurimmista muutoksista oli siirtyminen rakenteisesti tuotettavaan kirjaamiseen. Rakenteisempaa kirjaamista pidettiin epäsopivana psykiatriselle osastolle. Parannusehdotuksia ja toiveita Apotti-potilastietojärjestelmään kysyttäessä, tuotiin esille vahvasti selkeyttäminen. Turhaa tietoa, sivuja ja välilehtiä koettiin olevan aivan liikaa, kun taas hakutoimintoja kaivattiin enemmän.