Lukiolaisten näkemyksiä mielenterveyden edistämisestä
Härkönen, Jasmin; Muikku, Mira; Orava, Joanna (2021)
Härkönen, Jasmin
Muikku, Mira
Orava, Joanna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103293967
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata lukiolaisten mielenterveyttä heidän omasta näkökulmastaan. Työn tavoitteena on kootun tiedon avulla edistää lukiolaisten hyvinvointia niin Lappeenrannan Lyseon lukiossa kuin yleisesti lukiolaisten keskuudessa. Lisäksi opinnäytetyö lisäsi ymmärrystä nuorten mielenterveydestä. Opinnäytetyön aihe valikoitui tekijöiden huolesta nuorten mielenterveysongelmien lisääntymistä kohtaan.
Opinnäytetyössä käytettiin triangulaatiota eli hyödynnettiin sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, jonka laatimiseen hyödynnettiin vuoden 2019 kouluterveyskyselyn tuloksia. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä sekä kvantifioinnilla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että lukiolaiset olivat löytäneet hyviä keinoja mielenterveyden edistämiseen. Näitä olivat muun muassa sosiaaliset suhteet, läheisten antama tuki sekä mieluisat harrastukset. Mielenterveyttä kuormittaviksi tekijöiksi lukiolaiset kuvasivat esimerkiksi yksinäisyyden ja aiemmat elämäntapahtumat sekä erilaiset kouluun liittyvät asiat. Näitä asioita olivat koulustressi, vähäinen vapaa-aika, vaatimukset lukiolaisia kohtaan sekä pääsykoeuudistus ja ylioppilaskokeet. Lukiolaisilla oli monenlaisia toiveita perheelle, ystäville sekä koululle. Perheeltä ja ystäviltä toivottiin samankaltaisia asioita, kuten läsnäoloa, tukea, kuuntelua sekä keskustelua. Koululta toivottiin selkeitä ohjeita avun hakemiseen, enemmän keskusteluja sekä joustavuutta tehtävien teossa. Lisäksi lukiolaiset ilmaisivat toiveensa koskien koulun fyysistä ympäristöä, kuten lisää sohvia ja pöytiä, rauhallisia tiloja sekä liikuntavälineitä ja aktiviteetteja.
Opinnäytetyössä käytettiin triangulaatiota eli hyödynnettiin sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, jonka laatimiseen hyödynnettiin vuoden 2019 kouluterveyskyselyn tuloksia. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä sekä kvantifioinnilla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että lukiolaiset olivat löytäneet hyviä keinoja mielenterveyden edistämiseen. Näitä olivat muun muassa sosiaaliset suhteet, läheisten antama tuki sekä mieluisat harrastukset. Mielenterveyttä kuormittaviksi tekijöiksi lukiolaiset kuvasivat esimerkiksi yksinäisyyden ja aiemmat elämäntapahtumat sekä erilaiset kouluun liittyvät asiat. Näitä asioita olivat koulustressi, vähäinen vapaa-aika, vaatimukset lukiolaisia kohtaan sekä pääsykoeuudistus ja ylioppilaskokeet. Lukiolaisilla oli monenlaisia toiveita perheelle, ystäville sekä koululle. Perheeltä ja ystäviltä toivottiin samankaltaisia asioita, kuten läsnäoloa, tukea, kuuntelua sekä keskustelua. Koululta toivottiin selkeitä ohjeita avun hakemiseen, enemmän keskusteluja sekä joustavuutta tehtävien teossa. Lisäksi lukiolaiset ilmaisivat toiveensa koskien koulun fyysistä ympäristöä, kuten lisää sohvia ja pöytiä, rauhallisia tiloja sekä liikuntavälineitä ja aktiviteetteja.