Seikkailukasvatuksellinen toimintailtapäivä lastensuojelun avohuollossa
Stork, Henri (2021)
Stork, Henri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084407
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli seikkailukasvatuksellisen toiminnan toteuttaminen osana lastensuojelun avohuollon toimintayksikön arkea. Toiminta suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Toiminnan tavoitteena oli lasten ja nuorten osallisuuden vahvistaminen seikkailukasvatuksellisia menetelmiä hyödyntäen. Toiminnassa keskeistä oli kokonaisvaltaisen turvallisuuden huomioiminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin lastensuojelua, lastensuojelun menetelmiä sekä seikkailukasvatusta. Seikkailukasvatuksen osalta opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennyttiin tarkastelemaan seikkailukasvatuksen luonnetta, seikkailukasvattajan taitoja sekä seikkailukasvatuksen keskeisiä käsitteitä kuten kokemuksellisuutta ja reflektiota.
Seikkailukasvatuksellinen toimintailtapäivä toteutui Lapakiston retkeilyalueella tammikuussa 2021. Toiminnan teemoina olivat suunnistaminen, tulenteko ja talviretkeily. Seikkailukasvatukselliseen toimintaan osallistui neljä lasta ja kolme ohjaajaa. Toiminnan kautta esille nousi esille seikkailukasvatukselle ominainen ennakoimattomuus. Suunnitelmassa joustamalla oli mahdollista saavuttaa toiminnalle asetettuja tavoitteita.
Seikkailukasvatuksellisella toiminnalla oli lapsien ja nuorten osallisuutta ja sosiaalisuutta vahvistava vaikutus. Seikkailuun osallistuminen ja toteuttaminen oli mieleistä myös toimintayksikön ohjaajille. Toiminta herätti ajatuksia ja keskustelua työyhteisössä turvallisuuden ja osallisuuden näkökulmasta. Seikkailukasvatuksellisen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa tulee huomioida lasten ja nuorten yksilölliset eroavaisuudet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin lastensuojelua, lastensuojelun menetelmiä sekä seikkailukasvatusta. Seikkailukasvatuksen osalta opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennyttiin tarkastelemaan seikkailukasvatuksen luonnetta, seikkailukasvattajan taitoja sekä seikkailukasvatuksen keskeisiä käsitteitä kuten kokemuksellisuutta ja reflektiota.
Seikkailukasvatuksellinen toimintailtapäivä toteutui Lapakiston retkeilyalueella tammikuussa 2021. Toiminnan teemoina olivat suunnistaminen, tulenteko ja talviretkeily. Seikkailukasvatukselliseen toimintaan osallistui neljä lasta ja kolme ohjaajaa. Toiminnan kautta esille nousi esille seikkailukasvatukselle ominainen ennakoimattomuus. Suunnitelmassa joustamalla oli mahdollista saavuttaa toiminnalle asetettuja tavoitteita.
Seikkailukasvatuksellisella toiminnalla oli lapsien ja nuorten osallisuutta ja sosiaalisuutta vahvistava vaikutus. Seikkailuun osallistuminen ja toteuttaminen oli mieleistä myös toimintayksikön ohjaajille. Toiminta herätti ajatuksia ja keskustelua työyhteisössä turvallisuuden ja osallisuuden näkökulmasta. Seikkailukasvatuksellisen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa tulee huomioida lasten ja nuorten yksilölliset eroavaisuudet.