Alle yksivuotiaan kanto- ja käsittelyohjeet sensomotorisen kehityksen tukena
Hellman, Heli; Kaita, Jenni; Keski-Ruismäki, Maiju (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hellman, Heli
Kaita, Jenni
Keski-Ruismäki, Maiju
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104094512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104094512
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa video-opas alle yksivuotiaan kantotavoista sensomotorisen kehityksen tueksi vanhempien käyttöön. Sensomotorisella kehityksellä tarkoitetaan aistien avulla motoriikan kehittymistä. Vauvan sensomotorista kehitystä voidaan tukea erilaisten kanto- ja käsittelytapojen avulla. Kantotavat antavat vauvalle kokemuksia erilaisista asennoista, kehittävät vartalon hallintaa ja harjoittavat asentoihin vaadittavia lihaksia painovoimaa vastaan. Pienten vauvojen monipuoliset ja vaihtelevat asennot hereillä olon aikana ennaltaehkäisevät muun muassa asentovinokalloisuuden muodostumista. Päivittäisissä toiminnoissa kuten vaipan vaihdossa ja pukeutumisessa voidaan hyödyntää erilaisia asentoja, jotka antavat vauvalle eri aistien kautta tuntemuksia omasta kehostaan ja ympäristöstään.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sensomotorista kehitystä voidaan tukea kanto- ja käsittelytavoilla. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kanssa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Aineistoa kerättiin alle yksivuotiaan sensorisesta kehityksestä, motorisesta kehityksestä, kehitysheijasteista, sensomotorisen kehityksen tukemisesta ja kantotavoista.
Opinnäytetyöprosessin alussa pidettiin palaveri yhteistyökumppanin kanssa ja kartoitettiin toiveet oppaan suhteen. Yhteistyökumppanin toiveena oli yleispätevät kanto-ohjeet kehitykseltään normaalien lasten tukemiseksi. Video-oppaan harjoitusversiosta kerättiin palautetta kyselylomakkeella. Video näytettiin neljälle ulkopuoliselle ihmiselle, jotka olivat satunnaisesti valittuja pienen lapsen huoltajia tai pian lapsen saavia. Kyselylomakkeeseen vastattiin anonyymisti. Vastauksista kävi ilmi, että viimeiseen tuotokseen tuli parantaa valaistusta.
Opinnäytetyön tuotoksena tehtyä video-opasta voidaan hyödyntää opastaessa pienen lapsen huoltajia erilaisista kantotavoista. Jatkossa voisi selvittää laajemmin kanto- ja käsittelytapojen vaikutuksista sensomotoriseen kehitykseen ja niiden vaikutuksesta ennaltaehkäistä lapsen lieviä kehitysviivästymiä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sensomotorista kehitystä voidaan tukea kanto- ja käsittelytavoilla. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kanssa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Aineistoa kerättiin alle yksivuotiaan sensorisesta kehityksestä, motorisesta kehityksestä, kehitysheijasteista, sensomotorisen kehityksen tukemisesta ja kantotavoista.
Opinnäytetyöprosessin alussa pidettiin palaveri yhteistyökumppanin kanssa ja kartoitettiin toiveet oppaan suhteen. Yhteistyökumppanin toiveena oli yleispätevät kanto-ohjeet kehitykseltään normaalien lasten tukemiseksi. Video-oppaan harjoitusversiosta kerättiin palautetta kyselylomakkeella. Video näytettiin neljälle ulkopuoliselle ihmiselle, jotka olivat satunnaisesti valittuja pienen lapsen huoltajia tai pian lapsen saavia. Kyselylomakkeeseen vastattiin anonyymisti. Vastauksista kävi ilmi, että viimeiseen tuotokseen tuli parantaa valaistusta.
Opinnäytetyön tuotoksena tehtyä video-opasta voidaan hyödyntää opastaessa pienen lapsen huoltajia erilaisista kantotavoista. Jatkossa voisi selvittää laajemmin kanto- ja käsittelytapojen vaikutuksista sensomotoriseen kehitykseen ja niiden vaikutuksesta ennaltaehkäistä lapsen lieviä kehitysviivästymiä.