Pyrografia : tekniikkana taiteessani
Pellinen, Emmi (2021)
Pellinen, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134678
Tiivistelmä
Opinnäytteessä käsiteltiin pyrografiaa tekniikkana Pellisen taiteen tekemisessä; tar-kemmin perinteisen polttokolvin / pyrografiakynän, sekä kaasuliekin ja ruudin yhdistämisestä hänen tekemiinsä pyrografia teoksiin. Tutkittiin myös, miten eri tavoin pyrografian tekotapoja voi käyttää kuvataiteen tyylisuuntauksissa
Teokset ovat teospari nimeltään 2020 ja ne on tehty vanerille.
Ensimmäinen teoksista on tunteikas omakuva. Sen tarkoitus ei ollut olla tarkka valokuvamainen muotokuva, vaan tuoda tunne päällimmäisenä esiin. Näin katsoja saa vapauden kokea teoksen ilman selvää johdattelua teoksen hahmoon tai teemaan.
Toinen teos syntyi ollessaan ensimmäisen teoksen päällä ruudin palaessa ensimmäisessä teoksessa ja näin tuli teki oman jälkensä. Kontrolloimattomuus, sekä tulen ja kuuman raudan arvaamattomuus puupohjalla ovat osa teosta ja pyrografiaa. Tekniikka sai taiteilijan pysymään nöyränä ja sitä tehdessään tekijä kävi vuoropuhelua teoksien kanssa. Suunnitelmat saattoivat muuttua teoksia tehdessä.
Teosten kuvalliseen ideaan tekijä ammensi omia kokemuksiaan ja tuntemuksiaan riskiryhmäläisenä vuoden 2020 koko maailmaa koskettaneesta ja edelleen jatkuvasta korona pandemiasta. Palaneen puun brutaalius tuki kuvallista ideaa.
Loppupäätökset ovat, että pyrografiaa voi tehdä perinteisen koristelutyylin lisäksi kuvataiteessa todella monipuolisesti ja sitä voidaan soveltaa monenlaisiin tyylisuuntauksiin, kuten muun muassa muotokuvaan ja abstraktiin taiteeseen. Thesis was about pyrography and it’s use as a technique in Pellinen’s art making. It was also about how pyrography can be used in visual art in more than just the tradi-tional ways. Artist has used a traditional pyrography tool, gas flame and gunpowder to make the artworks.
This pair of works is named 2020 and they are made on plywood.
Second piece came about when it was on top of the first piece when the gunpowder was burning on it. This is how the fire made the second piece.
The visual theme comes from the artist’s own experiences and feelings from the year 2020, being part of the high-risk group for COVID-19.
Teokset ovat teospari nimeltään 2020 ja ne on tehty vanerille.
Ensimmäinen teoksista on tunteikas omakuva. Sen tarkoitus ei ollut olla tarkka valokuvamainen muotokuva, vaan tuoda tunne päällimmäisenä esiin. Näin katsoja saa vapauden kokea teoksen ilman selvää johdattelua teoksen hahmoon tai teemaan.
Toinen teos syntyi ollessaan ensimmäisen teoksen päällä ruudin palaessa ensimmäisessä teoksessa ja näin tuli teki oman jälkensä. Kontrolloimattomuus, sekä tulen ja kuuman raudan arvaamattomuus puupohjalla ovat osa teosta ja pyrografiaa. Tekniikka sai taiteilijan pysymään nöyränä ja sitä tehdessään tekijä kävi vuoropuhelua teoksien kanssa. Suunnitelmat saattoivat muuttua teoksia tehdessä.
Teosten kuvalliseen ideaan tekijä ammensi omia kokemuksiaan ja tuntemuksiaan riskiryhmäläisenä vuoden 2020 koko maailmaa koskettaneesta ja edelleen jatkuvasta korona pandemiasta. Palaneen puun brutaalius tuki kuvallista ideaa.
Loppupäätökset ovat, että pyrografiaa voi tehdä perinteisen koristelutyylin lisäksi kuvataiteessa todella monipuolisesti ja sitä voidaan soveltaa monenlaisiin tyylisuuntauksiin, kuten muun muassa muotokuvaan ja abstraktiin taiteeseen.
This pair of works is named 2020 and they are made on plywood.
Second piece came about when it was on top of the first piece when the gunpowder was burning on it. This is how the fire made the second piece.
The visual theme comes from the artist’s own experiences and feelings from the year 2020, being part of the high-risk group for COVID-19.