Taiteilija vallan verkostoissa : taiteilijan valta tulkittuna materiaalilähtöisesti
Kallio, Miia (2021)
Kallio, Miia
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104114566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104114566
Tiivistelmä
Taiteellisen tutkimuksen kohteena olivat taiteilijan vallankäytön muodot suomalaisella taidekentällä. Taideprosessi oli teemallinen ja materiaalilähtöinen. Aihetta tarkasteltiin taiteellisen teossarjan ja tutkimuskirjallisuuden kautta. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: miksi taidekentän rakenteiden väliin jää näkymätöntä valtaa, miten tätä piilevää valtaa käytetään sekä kuka valtaan pääsee käsiksi. Kirjallisena aineistona toimivat Taiteen edistämiskeskuksen ja Cuporen kulttuuribarometrit ja muut julkaisut sekä taidehistorioitsija Kristina Linnovaaran tutkimus Makt, konst, elit. Teoreettisena viitekehyksenä toimi Foucault’n valtakäsitys. Ensimmäiseen kysymykseen vastaus löytyy taiteen tukijärjestelmien monimutkaisesta rakenteesta. Toiseen ja kolmanteen tutkimuskysymykseen vastaukseksi selviää taiteilijan pääsevän valta-asemaan taidekentällä sosiaalista ja symbolista pääomaa kerryttämällä esim. eri luottamustoimien kautta. Valtaa käytetään mm. taiteellisen toiminnan taloudelliseen mahdollistamiseen.
Taiteilijan valta-asemia taidekentällä käsittelevät teokset ovat suomalaisesta punasavesta käsinrakennettua keramiikkaa. Suomalaisen punasaven käyttö veistosmateriaalina pohjasi pitkään vuorovaikutteiseen suhteeseen taiteilijan ja materiaalin välillä. Teosten rakentumisessa huomioitiin uusmaterialistinen käsitys, jossa teos rakentuu taiteilijan ja materiaalin yhteistyönä. The subject of this art research was to study how an artist exercises power in the Finnish art field. The art process was thematic and material based. The theme was scrutinized through a series of art works and research literature. The studied questions were as follows: why there remains unseen power between the structures of the art field, how this unseen power is used, and who gets his hands on it. Literary material consists of the cultural barometers and other publications of Art Promotion Center Finland and Cupore and the study Makt, konst, elit by the art historian Kristina Linnovaara. Foucault´s concept of power acted as the theoretical frame of reference. The answer to the first question is found in the complicated structure of art subsidy. Answering the 2nd and the 3rd question it becomes clear that an artist can attain a dominating position in the art field by accumulating social and symbolic capital e.g. through different confidential posts. The power is used among other things for enabling artistic work financially.
The works concerning with artists' dominating positions in the art field are ceramics handbuilt of Finnish red clay. Using Finnish earthenware as the sculpture material was grounded in the long interactive relation between the artist and the material. The making up of the works took into consideration the new-materialistic concept where the work is based on the cooperation of the artist and her material.
Taiteilijan valta-asemia taidekentällä käsittelevät teokset ovat suomalaisesta punasavesta käsinrakennettua keramiikkaa. Suomalaisen punasaven käyttö veistosmateriaalina pohjasi pitkään vuorovaikutteiseen suhteeseen taiteilijan ja materiaalin välillä. Teosten rakentumisessa huomioitiin uusmaterialistinen käsitys, jossa teos rakentuu taiteilijan ja materiaalin yhteistyönä.
The works concerning with artists' dominating positions in the art field are ceramics handbuilt of Finnish red clay. Using Finnish earthenware as the sculpture material was grounded in the long interactive relation between the artist and the material. The making up of the works took into consideration the new-materialistic concept where the work is based on the cooperation of the artist and her material.