Ensiavun opetustuokio lukiolaisille
Helakorpi, Anna; Linho, Nina; Teivonen, Paula (2021)
Helakorpi, Anna
Linho, Nina
Teivonen, Paula
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144753
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kaksi opetustuokiota ensiavusta lukiolaisille. Opetustuokioon osallistuivat lukion ensimmäisen terveystiedon kurssin “Terveys voimavarana” ja valinnaisen kurssin ’’Terveystieto ja ympäristö’’ opiskelijat. Tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden ensiapuosaamista. Opetustuokion toimeksiantajana toimi Nihtisillassa sijaitseva Espoon yhteislyseon lukio ja yhteyshenkilönä toimi terveystiedon lehtori. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmillä ja se sisälsi teoreettisen viitekehyksen, jonka kokoamiseen oli käytetty monipuolisesti eri näyttöön perustuvia lähteitä. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan hätäensiapua vaativia tilanteita, peruselintoimintojen tukemista sekä erilaisia sairauskohtauksia, lainsäädännöllistä auttamisvelvollisuutta, lukion terveystiedon opetussuunnitelmaa ja terveystiedon opettamista.
Ensiapuopetustuokion sisältö rakennettiin lukion terveystiedon osaamisvaatimusten mukaisesti. Opetustuokioiden suunnittelussa hyödynnettiin teoriatiedon lisäksi lukion terveystiedon opetussuunnitelmaa. Opetustuokioiden lopullisiksi aiheiksi valittiin elvyttäminen ja defibrillaattorin käyttö, tajuttoman henkilön ensiapu ja kylkiasentoon kääntäminen, sokki, hätäilmoituksen teko, peruselintoimintojen häiriöt, palovammojen ja haavojen ensiapu, vierasesineen poistaminen hengitysteistä sekä psyykkinen ensiapu.
Opetustuokioihin osallistui yhteensä 36 opiskelijaa, joista 24 osallistui ensimmäisen vuosiluokan opetusryhmään ja 12 toisen vuosiluokan opetusryhmään. Opetustuokiot olivat kestoltaan 85 minuuttia. Kummankin opetustuokion aikana opiskelijat kiersivät viisi eri rastia, joista jokainen sisälsi oman aihealueen. Kaikilla rasteilla käytiin aluksi läpi teoreettinen materiaali, jonka jälkeen opiskelijat harjoittelivat eri ensiaputilanteita käytännön tilanteiden avulla. Kolmella rastilla oli ohjaaja mukana ja kahdella rastilla opiskelijat toimivat itsenäisesti annettujen ohjeiden mukaisesti. Opetustuokion päätteeksi opiskelijoilta kerättiin palaute nimettömästi palautekyselyn avulla. Opettaja antoi työelämän edustajan palautteen.
Suurin osa opetustuokioon osallistuneista koki oppineensa jotakin uutta ensiapurastien myötä ja oman rohkeuden ensiaputilanteissa toimimiseen kasvaneen. Kaiken kaikkiaan lukion terveystiedon opiskelijat olivat tyytyväisiä koulutukseen ja kokivat ensiapuopetuksen olleen hyödyllistä. Ensiavun opetustuokiot toteutuivat onnistuneesti Covid-19–pandemiasta huolimatta. Ensiavun opetustuokion opetuspohjaa voitaisiin jatkokehittää käytettäväksi esimerkiksi muille lukioille tai yläkouluikäisille nuorille.
Ensiapuopetustuokion sisältö rakennettiin lukion terveystiedon osaamisvaatimusten mukaisesti. Opetustuokioiden suunnittelussa hyödynnettiin teoriatiedon lisäksi lukion terveystiedon opetussuunnitelmaa. Opetustuokioiden lopullisiksi aiheiksi valittiin elvyttäminen ja defibrillaattorin käyttö, tajuttoman henkilön ensiapu ja kylkiasentoon kääntäminen, sokki, hätäilmoituksen teko, peruselintoimintojen häiriöt, palovammojen ja haavojen ensiapu, vierasesineen poistaminen hengitysteistä sekä psyykkinen ensiapu.
Opetustuokioihin osallistui yhteensä 36 opiskelijaa, joista 24 osallistui ensimmäisen vuosiluokan opetusryhmään ja 12 toisen vuosiluokan opetusryhmään. Opetustuokiot olivat kestoltaan 85 minuuttia. Kummankin opetustuokion aikana opiskelijat kiersivät viisi eri rastia, joista jokainen sisälsi oman aihealueen. Kaikilla rasteilla käytiin aluksi läpi teoreettinen materiaali, jonka jälkeen opiskelijat harjoittelivat eri ensiaputilanteita käytännön tilanteiden avulla. Kolmella rastilla oli ohjaaja mukana ja kahdella rastilla opiskelijat toimivat itsenäisesti annettujen ohjeiden mukaisesti. Opetustuokion päätteeksi opiskelijoilta kerättiin palaute nimettömästi palautekyselyn avulla. Opettaja antoi työelämän edustajan palautteen.
Suurin osa opetustuokioon osallistuneista koki oppineensa jotakin uutta ensiapurastien myötä ja oman rohkeuden ensiaputilanteissa toimimiseen kasvaneen. Kaiken kaikkiaan lukion terveystiedon opiskelijat olivat tyytyväisiä koulutukseen ja kokivat ensiapuopetuksen olleen hyödyllistä. Ensiavun opetustuokiot toteutuivat onnistuneesti Covid-19–pandemiasta huolimatta. Ensiavun opetustuokion opetuspohjaa voitaisiin jatkokehittää käytettäväksi esimerkiksi muille lukioille tai yläkouluikäisille nuorille.