Suomen Asuntomessujen menestystekijät
Kolehmainen, Kaarle (2021)
Kolehmainen, Kaarle
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144756
Tiivistelmä
Aiheena opinnäytetyölle oli Suomen Asuntomessujen menestystekijät. Tutkimuksen työkaluna käytettiin tunnettua strategisen johtamisen työkalua SWOT- analyysiä. Lisäksi toteutettiin asuntomessuilla työskennelleen henkilön teemahaastattelu. Tutkimuksen taustaksi etsittiin ja seurattiin julkisista lähteistä saatavilla olevaa informaatiota kartoittamaan Suomen Asuntomessujen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Lisäksi Tuusulan asuntomessut 2020 olivat opinnäytetyön keskiössä erityisen tarkastelun alla. Työn tarkoituksena oli saada selvyys kysymyksiin: Miksi messuorganisaation toimintakonsepti menestyy? Miksi asuntomessuilla käydään? Mitkä ovat messukävijöiden mielestä asuinpaikan tärkeimmät ominaisuudet? Toisaalta pyrittiin myös hahmottamaan, mitä potentiaalisia haasteita Suomen Asuntomessujen toimintakonsepti tai muuttuva toimintaympäristö voi asuntomessujen järjestämiselle asettaa.
Loppuyhteenvetona Asuntomessujen menestystekijöiksi voidaan tutkimuksen perusteella nimetä yhteisöllisyys, kestävä kehitys, yhteistyö sekä asiakasuskollisuus. Haasteiksi voidaan lukea projektien hallinta, rakentamisen sääntely, alan kilpailu sekä kehyskuntien väestönkehitys.
Loppuyhteenvetona Asuntomessujen menestystekijöiksi voidaan tutkimuksen perusteella nimetä yhteisöllisyys, kestävä kehitys, yhteistyö sekä asiakasuskollisuus. Haasteiksi voidaan lukea projektien hallinta, rakentamisen sääntely, alan kilpailu sekä kehyskuntien väestönkehitys.