Verkkoperehdytyksen mittaamisen kehittäminen S-ryhmässä
Hakkarainen, Minna (2021)
Hakkarainen, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144777
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli käynnistää S-ryhmätasoinen perehdytyksen onnistumisen mittaamisen toimintatapa S-ryhmässä ja mitata sen tämänhetkistä tilaa. Tavoitteena oli selvittää uusien työntekijöiden ajatuksia ja käyttötyytyväisyyttä S-ryhmällä käytössä olevan henkilöstöhallintajärjestelmä PeCun Aloitusjärjestelyt- ja Oppiminen-osioihin. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin uusien työntekijöiden näkemyksiä siitä, että heillä on mahdollisuus aloittaa PeCu-järjestelmässä perehtyminen jo ennen työsuhteen alkua. Tavoitteena oli myös saada selville, onko järjestelmän käyttökokemuksilla ollut vaikutusta työntekijöiden työmotivaatioon, sitoutumisen tasoon tai ajatuksiin työnantajasta, ja esitellä myös kehitysehdotuksia PeCun osioihin liittyen. Opinnäytetyössä selvitettiin myös arvio S-ryhmätasoisten verkkoperehdytysten suorittamiseen kuluvasta ajasta sekä niiden tekemisen kustannuksesta. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnalle.
Tutkimus toteutettiin uusille S-ryhmän työntekijöille osoitetun kyselyn ja SOK:n asiantuntijan kanssa käydyn haastattelun avulla. Kysely oli auki 7.–18.12.2020 välisen ajan, ja se osoitettiin 31 uudelle S-ryhmän työntekijälle. Kyselyyn vastasi 16 työntekijää, joten vastausprosentiksi muodostui 52 prosenttia. Asiantuntijan haastattelu toteutettiin 28.12.2020 ja sen avulla kerättiin tietoa verkkoperehtymisen kustannusten arvioimiseksi. Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin pohjautuen tutkimuksessa esitettyyn teoriaan. Tutkimus tehtiin pääosin laadullisena, mutta siinä oli myös määrällisen tutkimuksen piirteitä.
PeCun Aloitusjärjestelyt- ja Oppiminen-osioiden käyttötyytyväisyys on hyvällä tasolla, ja järjestelmässä perehtymisen aloittaminen ennen työsuhteen alkua koetaan pääosin positiivisena asiana. PeCun-osioiden käyttökokemukset sekä PeCun käyttöön saatu ohjeistuksen ja tuen määrä vaikuttivat työntekijöiden työmotivaation tasoon.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli käynnistää S-ryhmätasoinen perehdytyksen onnistumisen mittaamisen toimintatapa S-ryhmässä ja mitata sen tämänhetkistä tilaa. Tavoitteena oli selvittää uusien työntekijöiden ajatuksia ja käyttötyytyväisyyttä S-ryhmällä käytössä olevan henkilöstöhallintajärjestelmä PeCun Aloitusjärjestelyt- ja Oppiminen-osioihin. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin uusien työntekijöiden näkemyksiä siitä, että heillä on mahdollisuus aloittaa PeCu-järjestelmässä perehtyminen jo ennen työsuhteen alkua. Tavoitteena oli myös saada selville, onko järjestelmän käyttökokemuksilla ollut vaikutusta työntekijöiden työmotivaatioon, sitoutumisen tasoon tai ajatuksiin työnantajasta, ja esitellä myös kehitysehdotuksia PeCun osioihin liittyen. Opinnäytetyössä selvitettiin myös arvio S-ryhmätasoisten verkkoperehdytysten suorittamiseen kuluvasta ajasta sekä niiden tekemisen kustannuksesta. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnalle.
Tutkimus toteutettiin uusille S-ryhmän työntekijöille osoitetun kyselyn ja SOK:n asiantuntijan kanssa käydyn haastattelun avulla. Kysely oli auki 7.–18.12.2020 välisen ajan, ja se osoitettiin 31 uudelle S-ryhmän työntekijälle. Kyselyyn vastasi 16 työntekijää, joten vastausprosentiksi muodostui 52 prosenttia. Asiantuntijan haastattelu toteutettiin 28.12.2020 ja sen avulla kerättiin tietoa verkkoperehtymisen kustannusten arvioimiseksi. Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin pohjautuen tutkimuksessa esitettyyn teoriaan. Tutkimus tehtiin pääosin laadullisena, mutta siinä oli myös määrällisen tutkimuksen piirteitä.
PeCun Aloitusjärjestelyt- ja Oppiminen-osioiden käyttötyytyväisyys on hyvällä tasolla, ja järjestelmässä perehtymisen aloittaminen ennen työsuhteen alkua koetaan pääosin positiivisena asiana. PeCun-osioiden käyttökokemukset sekä PeCun käyttöön saatu ohjeistuksen ja tuen määrä vaikuttivat työntekijöiden työmotivaation tasoon.