Ash You Wish : teos tuhkaksi, tuhka teokseksi - taideteoksen arvosta, elinkaaresta, tuhoamisesta ja uusiokäytöstä
Lautala, Pirita (2021)
Lautala, Pirita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144778
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tuhkan käyttöä taideteoksen materiaalina sekä taideteoksen arvon ja elinkaaren muodostumista. Tutkimusaineistona käytettiin kirjallisuutta ja keskustelua yleisön kanssa sekä teosten tuhoamisen ja uusiokäytön havainnointia ja itsereflektiota. Lisäksi tutkimuksessa perehdyttiin käsitetaiteen merkitykseen ja mahdolliseen ilmenemiseen opinnäytetyön tekijän taiteellisessa työskentelyssä. Opinnäytetyö koostui kirjallisesta raportista ja taiteellisesta produktiosta.
Taiteellinen produktio oli monivuotisen projektin viimeinen osa ja koostui teoskokonaisuudesta, joka sisälsi sarjan keraamisia uurnia ja kaksi tuhkasta ja lasista installoitua teosta sekä videodokumentin teosten tuhkauksesta. Teoskokonaisuus oli esillä Masters of LAB – Poikkeuksia oloissa -opinnäytetyönäyttelyssä Helsingissä Kaapelitehtaan Valssaamossa.
Tutkimuksen lopputuloksena todetaan, että haastavuudestaan huolimatta tuhkaa voi käyttää taideteoksen materiaalina monin tavoin. Tutkimuksen mukaan taideteoksen arvo ja elinkaari riippuvat useista eri tekijöistä ja sekä arvoa että elinkaarta on mahdollista kommentoida käsitetaiteen keinoin muun muassa teoksia tuhoamalla ja uusiokäyttämällä niitä materiaalina. Tutkimuksen ja taiteellisen produktion perusteella voidaan todeta useiden käsitetaiteelle tyypillisten piirteiden toteutuvan opinnäytetyön tekijän praktiikassa ja taiteellisen produktion teoskokonaisuudessa. The purpose of the thesis was to research the use of ash as material of an artwork. At the same time the value formation and lifecycle of an artwork were researched by using literature and the act of destroying and reusage of the artwork. The meaning and possible manifestation of conceptual art in the artistic work of the author was also examined. The thesis consisted of a written study and an artistic production.
The artistic production, the last part of a long-term project, consisted of a series of artworks in the form of an installation, including four ceramic urns and two artworks made of ash and glass. The installation also included a video documentary about the cremation of the artworks. The installation was shown in the group exhibition Masters of LAB ‘21 – Exceptios in the Conditions, in Helsinki, Kaapelitehdas 23.3. – 4.4.2021.
The research concludes that ash can be used as a material of an artwork in many ways. The value and the lifecycle of an artwork depends on different factors and can be commented by destroying and reusing the artwork by means of conceptualism. Various means and manifestations of conceptual art are part of the author’s artistic work in general and are also seen in the artistic production of the thesis.
Taiteellinen produktio oli monivuotisen projektin viimeinen osa ja koostui teoskokonaisuudesta, joka sisälsi sarjan keraamisia uurnia ja kaksi tuhkasta ja lasista installoitua teosta sekä videodokumentin teosten tuhkauksesta. Teoskokonaisuus oli esillä Masters of LAB – Poikkeuksia oloissa -opinnäytetyönäyttelyssä Helsingissä Kaapelitehtaan Valssaamossa.
Tutkimuksen lopputuloksena todetaan, että haastavuudestaan huolimatta tuhkaa voi käyttää taideteoksen materiaalina monin tavoin. Tutkimuksen mukaan taideteoksen arvo ja elinkaari riippuvat useista eri tekijöistä ja sekä arvoa että elinkaarta on mahdollista kommentoida käsitetaiteen keinoin muun muassa teoksia tuhoamalla ja uusiokäyttämällä niitä materiaalina. Tutkimuksen ja taiteellisen produktion perusteella voidaan todeta useiden käsitetaiteelle tyypillisten piirteiden toteutuvan opinnäytetyön tekijän praktiikassa ja taiteellisen produktion teoskokonaisuudessa.
The artistic production, the last part of a long-term project, consisted of a series of artworks in the form of an installation, including four ceramic urns and two artworks made of ash and glass. The installation also included a video documentary about the cremation of the artworks. The installation was shown in the group exhibition Masters of LAB ‘21 – Exceptios in the Conditions, in Helsinki, Kaapelitehdas 23.3. – 4.4.2021.
The research concludes that ash can be used as a material of an artwork in many ways. The value and the lifecycle of an artwork depends on different factors and can be commented by destroying and reusing the artwork by means of conceptualism. Various means and manifestations of conceptual art are part of the author’s artistic work in general and are also seen in the artistic production of the thesis.