Tuotteiden hinnoittelu prosessiteollisuudessa : case Yritys X
Kannelniemi, Janne (2021)
Kannelniemi, Janne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134709
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Yritys X:lle. Työn tavoitteena oli selvittää, minkälainen hinnoittelutyökalu palvelee Yritys X:n hinnoittelua parhaiten. Toimeksiantajan tarpeesta oli tarkoituksena kehittää Yritys X:n myynnin käyttöön hinnoittelutyökalu, joka helpottaa tuotteiden hinnoittelua sekä luo luotettavan ja tehokkaasti ylläpidettävän pohjan hinnoittelulle.
Työn teoriaosuus käsittelee hinnoittelua yleisellä tasolla, sekä pureutuu hinnoitteluun teollisuuden alalla. Tarkemmalla tasolla käydään läpi työhön valikoituneita hinnoittelustrategioita, jotka valikoituivat Yritys X:n liiketoiminnan kannalta sovellettavimmiksi. Hinnoittelu on olennainen osa yrityksen toimintaa ja yrityksen on pystyttävä reagoimaan entistä tehokkaammin siihen vaikuttaviin tekijöihin. Teoriaosuus rakensi pohjaa case osuudelle, jossa käytiin läpi hinnoittelutyökalun rakennusprosessia.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, joka on yksi kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen muodoista. Case osuudessa seurattiin hinnoittelutyökalun luomisprosessia pohjautuen projektin aikana tehtyihin muistiinpanoihin. Tutkimukselle asetetut tavoitteet saavutettiin ja hinnoittelutyökalu päästiin ottamaan käyttöön osana Yritys X:n päivittäistä toimintaa. Tutkimuksen perusteella Yritys X voisi kehittää työkalua tulevaisuudessa tarpeidensa mukaan. Tulevaisuuden kannalta suurimmaksi tavoitteeksi voisi asettaa hinnoittelutyökalun siirtämisen alustalle, joka mahdollistaisi entistä monipuolisemman ja älykkäämmän työkalun.
Työn teoriaosuus käsittelee hinnoittelua yleisellä tasolla, sekä pureutuu hinnoitteluun teollisuuden alalla. Tarkemmalla tasolla käydään läpi työhön valikoituneita hinnoittelustrategioita, jotka valikoituivat Yritys X:n liiketoiminnan kannalta sovellettavimmiksi. Hinnoittelu on olennainen osa yrityksen toimintaa ja yrityksen on pystyttävä reagoimaan entistä tehokkaammin siihen vaikuttaviin tekijöihin. Teoriaosuus rakensi pohjaa case osuudelle, jossa käytiin läpi hinnoittelutyökalun rakennusprosessia.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, joka on yksi kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen muodoista. Case osuudessa seurattiin hinnoittelutyökalun luomisprosessia pohjautuen projektin aikana tehtyihin muistiinpanoihin. Tutkimukselle asetetut tavoitteet saavutettiin ja hinnoittelutyökalu päästiin ottamaan käyttöön osana Yritys X:n päivittäistä toimintaa. Tutkimuksen perusteella Yritys X voisi kehittää työkalua tulevaisuudessa tarpeidensa mukaan. Tulevaisuuden kannalta suurimmaksi tavoitteeksi voisi asettaa hinnoittelutyökalun siirtämisen alustalle, joka mahdollistaisi entistä monipuolisemman ja älykkäämmän työkalun.