Digitaalinen hyvinvoinnin edistäminen : ikääntyneiden kokemuksia ja ensireaktioita mynavigo-palvelusta
Mäkitalo, Leena; Rajala, Maaret (2021)
Mäkitalo, Leena
Rajala, Maaret
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134718
Tiivistelmä
Mynavigo-palvelu on digitaalista ennakoivaa asiakasohjausta hyvinvoinnin edistämiseen, jonka kohderyhmänä ovat yli 65-vuotiaat ikääntyneet. Tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ikääntyneiden kokemuksia ja ensireaktioita digitaalisesta mynavigo-palvelusta. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi vastaajien suositteluhalukkuutta ja tyytyväisyyttä palveluun sekä ehdotuksia mynavigo-palvelun kehittämiseksi. Tutkimus tehtiin Gavon Oy:n ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän mynavigo-palvelun pilotoinnin aikana.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui 33 vastaajaa. Tutkimuksen aineisto kerätiin maalis-elokuun 2020 aikana yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulun ylemmän AMK-opiskelijoiden kanssa. Tutkimuksessa vastaajilta kysyttiin strukturoitujen väittämien ja avointen kysymysten avulla kokemuksia palvelun käytettävyydestä, hyödynnettävyydestä ja tyytyväisyydestä. Strukturoitujen kysymysten analyysi tehtiin tunnuslukujen ja ristiintaulukoinnin avulla. Avointen kysymysten analyysi tehtiin teorialähtöisesti teemoittelun keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan vastaajat kokivat mynavigo-palvelun helppokäyttöiseksi, mutta toivat esille palveluun liittyviä käytettävyyden haasteita, jotka liittyivät verkkosivustolla etenemiseen ja digitaalisten laitteiden käyttöön. Mynavigo-palvelu vahvisti vastaajien kokemusta omasta hyvinvoinnin tilasta ja siihen liittyvistä haasteista. Vastaajat kokivat palvelun avulla saaneensa tietoa oman hyvinvoinnin tukemisesta ja edistämisestä esimerkiksi liikuntaan, ravitsemukseen sekä sosiaaliseen aktiivisuuteen liittyen. Tutkimuksen mukaan vastaajat olivat tyytyväisiä mynavigo-palveluun, mutta eivät halunneet suositella palvelua muille. Kehittämisehdotusten perusteella vastaajat toivoivat mynavigo-palvelulta parempaa käyttäjälähtöisyyden huomioimista ja asiakaskokemusta.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui 33 vastaajaa. Tutkimuksen aineisto kerätiin maalis-elokuun 2020 aikana yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulun ylemmän AMK-opiskelijoiden kanssa. Tutkimuksessa vastaajilta kysyttiin strukturoitujen väittämien ja avointen kysymysten avulla kokemuksia palvelun käytettävyydestä, hyödynnettävyydestä ja tyytyväisyydestä. Strukturoitujen kysymysten analyysi tehtiin tunnuslukujen ja ristiintaulukoinnin avulla. Avointen kysymysten analyysi tehtiin teorialähtöisesti teemoittelun keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan vastaajat kokivat mynavigo-palvelun helppokäyttöiseksi, mutta toivat esille palveluun liittyviä käytettävyyden haasteita, jotka liittyivät verkkosivustolla etenemiseen ja digitaalisten laitteiden käyttöön. Mynavigo-palvelu vahvisti vastaajien kokemusta omasta hyvinvoinnin tilasta ja siihen liittyvistä haasteista. Vastaajat kokivat palvelun avulla saaneensa tietoa oman hyvinvoinnin tukemisesta ja edistämisestä esimerkiksi liikuntaan, ravitsemukseen sekä sosiaaliseen aktiivisuuteen liittyen. Tutkimuksen mukaan vastaajat olivat tyytyväisiä mynavigo-palveluun, mutta eivät halunneet suositella palvelua muille. Kehittämisehdotusten perusteella vastaajat toivoivat mynavigo-palvelulta parempaa käyttäjälähtöisyyden huomioimista ja asiakaskokemusta.
