Huomaa Hyvä! -opas Daghemmet Äppelgårdeniin
Taipale, Jonna (2021)
Taipale, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144802
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on edistää Huomaa Hyvä! –luonteenvahvuuspedagogiikan juurtumista erään Nurmijärvellä sijaitsevan päiväkodin toimintakulttuuriin. Päiväkodin henkilökunta koulutettiin Huomaa Hyvä! –luonteenvahvuuspedagogiikkaan liittyen vuonna 2019, ja siihen liittyvät materiaalit ovat olleet yksikön käytössä siitä lähtien. Nurmijärven kunnan varhaiskasvatussuunnitelmassa (2019) on mainittu tavoitteet tehdä yhdessä lasten huoltajien kanssa lasten vahvuudet näkyväksi ja näiden vahvuuksien hyödyntäminen oppimisessa ja opetuksessa, sekä kasvattajien tehtävä ohjata ja opettaa lapsia tunnistamaan omia ja toisten vahvuuksia. Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyvän oppaan on tarkoitus edesauttaa näiden tavoitteiden toteutumista.
Huomaa Hyvä! –luonteenvahvuuspedagogiikka on Kaisa Vuorisen ja Lotta Uusitalo-Malmivaaran positiiviseen pedagogiikkaan pohjautuva pedagoginen menetelmä. Huomaa Hyvä! –luonteenvahvuuspedagogiikan ydinajatus on että jokaisella lapsella on luonteenvahvuuksia, ja niiden tunnistaminen ja käyttöönotto kasvattajan tuella tukevat lapsen oppimista. Huomaa Hyvä! –materiaali koostuu kolmesta osasta, Huomaa hyvä! Näin ohjaat lasta ja nuorta löytämään luonteenvahvuutensa teoriakirjasta, Huomaa hyvä! Vahvuusvariksen bongausoppaasta sekä Huomaa hyvä! Toimintakorteista. Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu positiiviseen pedagogiikkaan varhaiskasvatuksen toimintakentässä, sekä Huomaa Hyvä! –luonteenvahvuuspedagogiikkaan liittyvästä teoriatiedosta. Viitekehyksessä painottuu osallisuuden, kasvun asenteen ja resilienssin merkitys.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Huomaa Hyvä! –kasvattajan opas. Se pohjautuu Kaisa Vuorisen ja Lotta Uusitalo-Malmivaaran Huomaa Hyvä! –materiaaleihin. Kasvattajan opas sisältää teoreettisen osuuden sekä toiminnallisia tehtäviä varhaiskasvatuksessa toteutettaviksi. Oppaan kehittämisessä hyödynnettiin yhteistyökumppanina toimivan päiväkodin työntekijöiltä ja esimieheltä saatua palautetta. Oppaan laatimisen lisäksi siihen valittuja toimintaideoita toteutettiin opinnäytetyön tekijän toimesta yhdessä päiväkodin lapsiryhmässä. Toimintakertojen aikana tehtyjä havaintoja hyödynnettiin oppaan toiminnallisen osuuden kehittämisessä. Valmiin oppaan on tarkoitus tarjota yhteistyökumppanina toimivan päiväkodin kasvattajille helposti käytettäviä toimintaideoita sekä tiiviissä muodossa olevaa tietoa Huomaa Hyvä! –luonteenvahvuuspedagogiikkaan liittyen.
Huomaa Hyvä! –luonteenvahvuuspedagogiikka on Kaisa Vuorisen ja Lotta Uusitalo-Malmivaaran positiiviseen pedagogiikkaan pohjautuva pedagoginen menetelmä. Huomaa Hyvä! –luonteenvahvuuspedagogiikan ydinajatus on että jokaisella lapsella on luonteenvahvuuksia, ja niiden tunnistaminen ja käyttöönotto kasvattajan tuella tukevat lapsen oppimista. Huomaa Hyvä! –materiaali koostuu kolmesta osasta, Huomaa hyvä! Näin ohjaat lasta ja nuorta löytämään luonteenvahvuutensa teoriakirjasta, Huomaa hyvä! Vahvuusvariksen bongausoppaasta sekä Huomaa hyvä! Toimintakorteista. Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu positiiviseen pedagogiikkaan varhaiskasvatuksen toimintakentässä, sekä Huomaa Hyvä! –luonteenvahvuuspedagogiikkaan liittyvästä teoriatiedosta. Viitekehyksessä painottuu osallisuuden, kasvun asenteen ja resilienssin merkitys.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Huomaa Hyvä! –kasvattajan opas. Se pohjautuu Kaisa Vuorisen ja Lotta Uusitalo-Malmivaaran Huomaa Hyvä! –materiaaleihin. Kasvattajan opas sisältää teoreettisen osuuden sekä toiminnallisia tehtäviä varhaiskasvatuksessa toteutettaviksi. Oppaan kehittämisessä hyödynnettiin yhteistyökumppanina toimivan päiväkodin työntekijöiltä ja esimieheltä saatua palautetta. Oppaan laatimisen lisäksi siihen valittuja toimintaideoita toteutettiin opinnäytetyön tekijän toimesta yhdessä päiväkodin lapsiryhmässä. Toimintakertojen aikana tehtyjä havaintoja hyödynnettiin oppaan toiminnallisen osuuden kehittämisessä. Valmiin oppaan on tarkoitus tarjota yhteistyökumppanina toimivan päiväkodin kasvattajille helposti käytettäviä toimintaideoita sekä tiiviissä muodossa olevaa tietoa Huomaa Hyvä! –luonteenvahvuuspedagogiikkaan liittyen.