Kokemusasiantuntijuus hoitotyössä sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemana
Anttila, Sanna (2021)
Anttila, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144827
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla LAB-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden ajatuksia kokemusasiantuntijuudesta opetuksessa sekä hoitotyössä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Minun tieni kokemusasiantuntijaksi -hankkeelle kokemusasiantuntijatoiminnan kehittämiseen oppilaitoksissa. Hankkeen yhtenä tavoitteena oli lisätä kokemusasiantuntijoiden osuutta sosiaali- ja terveysalan opetuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Opinnäytetyön aineisto hankittiin Webropol-verkkokyselynä, joka lähetettiin kokemusasiantuntijoiden luennoille päihde- ja mielenterveyshoitotyön opintojaksolla Lahden kampuksella osallistuneille sairaanhoitajaopiskelijoille. Kyselyyn vastasi 12 sairaanhoitajaopiskelijaa. Vastaukset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan kokemusasiantuntijoiden ansiosta sairaanhoitajaopiskelijoiden oppiminen vahvistui ja ennakkoluulot muuttuivat. Kokemusasiantuntijat koettiin positiivisena asiana hoitotyössä. Kokemusasiantuntijoilta saatu tärkein oppi oli mielenterveys- ja päihdeasiakkaan kohtaamisen taito. Luennoilla toivottiin kuulevan laajasti erilaisista mielenterveyden häiriöistä ja somaattisista sairauksista kuten erilaisista syöpätaudeista. Ajatukset kokemusasiantuntijasta työparina olivat positiivisia, ja kokemusasiantuntijoita haluttiin hyödyntää pääasiassa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä mutta myös hoidettaessa somaattisia sairauksia.
Tuloksia voidaan hyödyntää oppilaitoksissa kokemusasiantuntijatoiminnan kehittämisessä. Tulevaisuudessa vastaavanlaisen selvityksen voisi tehdä määrällisenä tutkimuksena, jotta saataisiin yleistettävämpää tietoa opiskelijoiden ajatuksista. The purpose of this study was to describe the thoughts of nursing students from the LAB University of Applied Sciences related to using experts by experience in teaching and nursing. The goal was to produce knowledge to the Minun tieni kokemusasiantuntijaksi (“My path to become an expert by experience”) project in an effort to develop the expert by experience activities at education institutions. A further aim was to increase the share of experts by experience in social welfare and health care education. The study was implemented as qualitative research.
Research data were collected using a Webropol online questionnaire sent to the students who participated in lectures by experts by experience organised at the Lahti campus. Twelve nursing students filled out the questionnaire. The research data were analysed using the inductive content analysis method.
According to the results, the experts by experience had strengthened the nursing students’ learning and reduced their prejudices, and the students consider that using experts by experience in nursing is a positive thing. The ability to encounter clients was the most important aspect learned from the experts by experience. The respondents wished to learn widely about various mental disorders but also somatic illnesses at the lectures. The students have positive ideas of working alongside an expert by experience. They primarily wish to work in pairs with experts by experience in mental health and substance abuse services.
The results can be utilised at educational institutions in developing expert by experience activities. In the future, a similar study could be conducted with the quantitative approach to obtain more generalizable information on students’ views.
Opinnäytetyön aineisto hankittiin Webropol-verkkokyselynä, joka lähetettiin kokemusasiantuntijoiden luennoille päihde- ja mielenterveyshoitotyön opintojaksolla Lahden kampuksella osallistuneille sairaanhoitajaopiskelijoille. Kyselyyn vastasi 12 sairaanhoitajaopiskelijaa. Vastaukset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan kokemusasiantuntijoiden ansiosta sairaanhoitajaopiskelijoiden oppiminen vahvistui ja ennakkoluulot muuttuivat. Kokemusasiantuntijat koettiin positiivisena asiana hoitotyössä. Kokemusasiantuntijoilta saatu tärkein oppi oli mielenterveys- ja päihdeasiakkaan kohtaamisen taito. Luennoilla toivottiin kuulevan laajasti erilaisista mielenterveyden häiriöistä ja somaattisista sairauksista kuten erilaisista syöpätaudeista. Ajatukset kokemusasiantuntijasta työparina olivat positiivisia, ja kokemusasiantuntijoita haluttiin hyödyntää pääasiassa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä mutta myös hoidettaessa somaattisia sairauksia.
Tuloksia voidaan hyödyntää oppilaitoksissa kokemusasiantuntijatoiminnan kehittämisessä. Tulevaisuudessa vastaavanlaisen selvityksen voisi tehdä määrällisenä tutkimuksena, jotta saataisiin yleistettävämpää tietoa opiskelijoiden ajatuksista.
Research data were collected using a Webropol online questionnaire sent to the students who participated in lectures by experts by experience organised at the Lahti campus. Twelve nursing students filled out the questionnaire. The research data were analysed using the inductive content analysis method.
According to the results, the experts by experience had strengthened the nursing students’ learning and reduced their prejudices, and the students consider that using experts by experience in nursing is a positive thing. The ability to encounter clients was the most important aspect learned from the experts by experience. The respondents wished to learn widely about various mental disorders but also somatic illnesses at the lectures. The students have positive ideas of working alongside an expert by experience. They primarily wish to work in pairs with experts by experience in mental health and substance abuse services.
The results can be utilised at educational institutions in developing expert by experience activities. In the future, a similar study could be conducted with the quantitative approach to obtain more generalizable information on students’ views.