Tilapäisten liikennejärjestelyjen kustannusten ennustaminen pikaraitiotiehankkeessa : case Raide-Jokeri
Järvenpää, Uljas (2021)
Järvenpää, Uljas
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144806
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda tietoutta tilapäisten liikennejärjestelyiden kustannuksista ja tavoitekustannusten määrittelyprosessista, parantaa rakennusvaiheen tilapäisten liikennejärjestelyiden kustannusten ennustamista sekä tuoda esille keinoja, jolla voidaan vähentää niiden kustannuksia. Työssä tuotiin myös esille seikkoja, jotka vaikuttavat tilapäisten liikennejärjestelyiden kustannuksiin sekä menetelmiä, jolla niiden tavoitekustannuslaskentaa voidaan tehdä.
Opinnäytetyön tieto pohjautuu asiantuntijahaastatteluihin, alan kustannushallinnan kirjallisuuteen, Raide-Jokerin kirjallisuuteen sekä omaan kokemukseen. Työhön haastateltiin hankkeen TLJ-suunnittelijoita, tuotantosuunnittelijoita, kustannuslaskijoita sekä työmaainsinöörejä.
Tärkeitä huomioita olivat toimivan muutoksenhallinnan tärkeys, liikennejärjestelyjen sidonnaisuus muuhun rakentamiseen ja allianssin tulokseen. Näiden ja muiden johtopäätelmien perusteella, koottiin teoreettiset kuvaajat, jotka tiivistävät tilapäisten liikennejärjestelyiden kustannustarkkuuden kehitystä allianssin strategia-, kehitys- ja rakennusvaiheesta. Kuvaajat tuovat esille kustannusten määrittelyn tapoja, joita voidaan käyttää erityisesti allianssin kehitys ja rakennusvaiheessa. Kuvaajissa tulee myös esille liikennejärjestelyjen kustannusten määrittelyn kannalta tärkeitä dokumentteja ja
selvityksiä. The goal of this thesis was to create information about the costs and the definition process of temporary traffic arrangements, evolve construction phase cost prediction of temporary traffic arrangements and create tools to lower the impact of these costs. In this thesis is shown factors, that affects temporary traffic arrangements and also methods to calculate the costs of the arrangements.
The thesis is based on professional interviews, literature of cost management in the field of infrastructure, literature of Jokeri Light Rail and own experience in industry. Interviews were made with temporary traffic arrangement desingers, construction planners, cost accountants and site engineers.
Conclusions of this thesis were the importance of management of change, the linkage of traffic arrangements with the construction and with the results in alliance. Based on these and other conclusions there are theorethical diagrams, that sums up temporary traffic arrangements cost accuracy in alliances’ strategy, development and construction stages. These diagrams point out cost definition styles, that can be used in different stages. In these diagrams are shown the importance of the cost definition documents and project’s researches of temporary traffic arrangements.
Opinnäytetyön tieto pohjautuu asiantuntijahaastatteluihin, alan kustannushallinnan kirjallisuuteen, Raide-Jokerin kirjallisuuteen sekä omaan kokemukseen. Työhön haastateltiin hankkeen TLJ-suunnittelijoita, tuotantosuunnittelijoita, kustannuslaskijoita sekä työmaainsinöörejä.
Tärkeitä huomioita olivat toimivan muutoksenhallinnan tärkeys, liikennejärjestelyjen sidonnaisuus muuhun rakentamiseen ja allianssin tulokseen. Näiden ja muiden johtopäätelmien perusteella, koottiin teoreettiset kuvaajat, jotka tiivistävät tilapäisten liikennejärjestelyiden kustannustarkkuuden kehitystä allianssin strategia-, kehitys- ja rakennusvaiheesta. Kuvaajat tuovat esille kustannusten määrittelyn tapoja, joita voidaan käyttää erityisesti allianssin kehitys ja rakennusvaiheessa. Kuvaajissa tulee myös esille liikennejärjestelyjen kustannusten määrittelyn kannalta tärkeitä dokumentteja ja
selvityksiä.
The thesis is based on professional interviews, literature of cost management in the field of infrastructure, literature of Jokeri Light Rail and own experience in industry. Interviews were made with temporary traffic arrangement desingers, construction planners, cost accountants and site engineers.
Conclusions of this thesis were the importance of management of change, the linkage of traffic arrangements with the construction and with the results in alliance. Based on these and other conclusions there are theorethical diagrams, that sums up temporary traffic arrangements cost accuracy in alliances’ strategy, development and construction stages. These diagrams point out cost definition styles, that can be used in different stages. In these diagrams are shown the importance of the cost definition documents and project’s researches of temporary traffic arrangements.