Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakkaan ja ohjelmistotalon välisen vuorovaikutuksen kehittäminen oh-jelmiston ylläpidossa – case Datala Oy

Ohtonen, Heikki (2021)

 
Avaa tiedosto
Asiakkaan ja ohjelmistotalon välisen vuorovaikutuksen kehittäminen oh-jelmiston ylläpidossa – case Datala Oy (1.196Mt)
Lataukset: 


Ohtonen, Heikki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164944
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata toimeksiantajan Datala Oy:n ohjelmiston ylläpidon prosessi nykytilassa ja samalla kehittää kyseistä prosessia. Opinnäytetyön avulla toimeksiantaja voi kehittää liiketoimintaansa. Toimeksiantaja Datala Oy on ohjelmistoalan yritys, joka toimittaa ohjelmistotuotteita ja palveluita erityisesti elintarviketeollisuudelle. Opinnäytetyön tekijä on töissä toimeksiantajalla.

Opinnäytetyön teoriaviitekehys muodostuu ohjelmiston elinkaaresta ja ylläpidosta, prosessien kehittämisestä sekä asiakassuhteiden hallinnasta. Ohjelmiston elinkaaresta käytiin läpi erilaisia elinkaarimalleja ja kehitysmalleja. Elinkaaren vaiheista tarkemmin käytiin läpi ohjelmiston ylläpitovaihetta. Prosessien kehittämisen teorian avulla luotiin prosessikuvaus nykytilasta. Saman teorian avulla tehtiin myös prosessin kehittäminen. Asiakassuhteiden hallinnan teoriassa käytiin läpi asiakkaan tarpeiden tunnistamista ja asiakastiedonhallintaa. Teoriaviitekehys on muodostettu kirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista.

Opinnäyteyön tutkimusosa on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja havainnointia. Aineistosta etsittiin asiasisältöä, jotta siitä löydettiin ilmiötä kuvaavia sisältöä. Prosessianalyysin avulla tutkittiin ylläpidon prosessia ja kehitettiin prosessia.

Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena syntyi nykytilan kuvaus. Opinnäytetyössä nykytilan kuvauksen perusteella ohjelmiston ylläpidon prosessia kehitettiin, niin että sen myötä työtapoja ja dokumentointitapoja voidaan yhtenäistää ja toimintaa tehostaa.

Opinnäytetyössä prosessit kuvattiin sanallisesti, toimintotaulukkoina ja prosessikaavioina. Opinnäytetyön tuloksia ei ole viety tämän opinnäytetyön puitteissa toimeksiantajan toimintaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste