Asiakkaan ja ohjelmistotalon välisen vuorovaikutuksen kehittäminen oh-jelmiston ylläpidossa – case Datala Oy
Ohtonen, Heikki (2021)
Ohtonen, Heikki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164944
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata toimeksiantajan Datala Oy:n ohjelmiston ylläpidon prosessi nykytilassa ja samalla kehittää kyseistä prosessia. Opinnäytetyön avulla toimeksiantaja voi kehittää liiketoimintaansa. Toimeksiantaja Datala Oy on ohjelmistoalan yritys, joka toimittaa ohjelmistotuotteita ja palveluita erityisesti elintarviketeollisuudelle. Opinnäytetyön tekijä on töissä toimeksiantajalla.
Opinnäytetyön teoriaviitekehys muodostuu ohjelmiston elinkaaresta ja ylläpidosta, prosessien kehittämisestä sekä asiakassuhteiden hallinnasta. Ohjelmiston elinkaaresta käytiin läpi erilaisia elinkaarimalleja ja kehitysmalleja. Elinkaaren vaiheista tarkemmin käytiin läpi ohjelmiston ylläpitovaihetta. Prosessien kehittämisen teorian avulla luotiin prosessikuvaus nykytilasta. Saman teorian avulla tehtiin myös prosessin kehittäminen. Asiakassuhteiden hallinnan teoriassa käytiin läpi asiakkaan tarpeiden tunnistamista ja asiakastiedonhallintaa. Teoriaviitekehys on muodostettu kirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista.
Opinnäyteyön tutkimusosa on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja havainnointia. Aineistosta etsittiin asiasisältöä, jotta siitä löydettiin ilmiötä kuvaavia sisältöä. Prosessianalyysin avulla tutkittiin ylläpidon prosessia ja kehitettiin prosessia.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena syntyi nykytilan kuvaus. Opinnäytetyössä nykytilan kuvauksen perusteella ohjelmiston ylläpidon prosessia kehitettiin, niin että sen myötä työtapoja ja dokumentointitapoja voidaan yhtenäistää ja toimintaa tehostaa.
Opinnäytetyössä prosessit kuvattiin sanallisesti, toimintotaulukkoina ja prosessikaavioina. Opinnäytetyön tuloksia ei ole viety tämän opinnäytetyön puitteissa toimeksiantajan toimintaan.
Opinnäytetyön teoriaviitekehys muodostuu ohjelmiston elinkaaresta ja ylläpidosta, prosessien kehittämisestä sekä asiakassuhteiden hallinnasta. Ohjelmiston elinkaaresta käytiin läpi erilaisia elinkaarimalleja ja kehitysmalleja. Elinkaaren vaiheista tarkemmin käytiin läpi ohjelmiston ylläpitovaihetta. Prosessien kehittämisen teorian avulla luotiin prosessikuvaus nykytilasta. Saman teorian avulla tehtiin myös prosessin kehittäminen. Asiakassuhteiden hallinnan teoriassa käytiin läpi asiakkaan tarpeiden tunnistamista ja asiakastiedonhallintaa. Teoriaviitekehys on muodostettu kirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista.
Opinnäyteyön tutkimusosa on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja havainnointia. Aineistosta etsittiin asiasisältöä, jotta siitä löydettiin ilmiötä kuvaavia sisältöä. Prosessianalyysin avulla tutkittiin ylläpidon prosessia ja kehitettiin prosessia.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena syntyi nykytilan kuvaus. Opinnäytetyössä nykytilan kuvauksen perusteella ohjelmiston ylläpidon prosessia kehitettiin, niin että sen myötä työtapoja ja dokumentointitapoja voidaan yhtenäistää ja toimintaa tehostaa.
Opinnäytetyössä prosessit kuvattiin sanallisesti, toimintotaulukkoina ja prosessikaavioina. Opinnäytetyön tuloksia ei ole viety tämän opinnäytetyön puitteissa toimeksiantajan toimintaan.