Haasteet Premium-brändejä myyvän liikkeen toiminnassa: Case Amer Sports Brand Store
Westerlund, Kim (2021)
Westerlund, Kim
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164963
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Amer Sports Suomi Oy:n Helsingin Vallilassa sijaitsevalle brändimyymälälle. Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa haasteita Premium-brändejä myyvän Amer Sports Brand Storen toiminnassa. Tavoite oli tarjota toimeksiantajalle arvokasta tietoa myymälän nykytilanteesta, sekä sen toimintaan liittyvistä haasteista. Tämän lisäksi tavoite oli luoda kehittämisehdotuksia todennettuihin haasteisiin, jotta toimeksiantaja voisi käyttää niitä sellaisinaan, tai jalostaa niitä mahdollisuuksien mukaan omaan toimintaansa.
Tietoperustassa avataan opinnäytetyön kannalta tärkeitä ja olennaisia käsitteitä. Näitä käsitteitä ovat myymälän toiminta, brändi, sekä Premium-brändi. Myymälän toiminta on laaja kokonaisuus ja siihen liittyviä käsitteitä ovat rakenne, tilankäyttö, visuaalinen ilme, sekä tuotevalikoimat. Brändi on myös laaja kokonaisuus, mutta opinnäytetyön kannalta olennaisia asioita ovat brändin määritelmä itsessään, brändin positiointi, sekä Premium-brändin määritelmä.
Toteutin laadullisen tutkimuksen tekemällä kolme avointa haastattelua. Haastattelujen tarkoitus oli tunnistaa toimeksiantajan toimintaan liittyviä haasteita, sekä saada tietoa siitä, kuinka Amer Sports Brand Store voisi kehittää toimintaansa. Tuotekoulutukset muodostuivat keskeiseksi haasteeksi ja haastattelujen avulla saatiin arvokasta tietoa siitä, miten niitä voitaisiin kehittää. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että tuotekoulutuksiin tarvittiin selkeämpi vuosijaksotus.
Onnistuin saamaan kattavan kokonaisuuden kehittämisongelman ratkaisemiseksi. Kehittämistulosten pohjalta tein kaksi kehitysehdotusta, jotka kohdistuivat tuotekoulutusten vuosijaksotukseen. Johtopäätöksiin olen sisällyttänyt toimeksiantajan kommentit.
Tietoperustassa avataan opinnäytetyön kannalta tärkeitä ja olennaisia käsitteitä. Näitä käsitteitä ovat myymälän toiminta, brändi, sekä Premium-brändi. Myymälän toiminta on laaja kokonaisuus ja siihen liittyviä käsitteitä ovat rakenne, tilankäyttö, visuaalinen ilme, sekä tuotevalikoimat. Brändi on myös laaja kokonaisuus, mutta opinnäytetyön kannalta olennaisia asioita ovat brändin määritelmä itsessään, brändin positiointi, sekä Premium-brändin määritelmä.
Toteutin laadullisen tutkimuksen tekemällä kolme avointa haastattelua. Haastattelujen tarkoitus oli tunnistaa toimeksiantajan toimintaan liittyviä haasteita, sekä saada tietoa siitä, kuinka Amer Sports Brand Store voisi kehittää toimintaansa. Tuotekoulutukset muodostuivat keskeiseksi haasteeksi ja haastattelujen avulla saatiin arvokasta tietoa siitä, miten niitä voitaisiin kehittää. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että tuotekoulutuksiin tarvittiin selkeämpi vuosijaksotus.
Onnistuin saamaan kattavan kokonaisuuden kehittämisongelman ratkaisemiseksi. Kehittämistulosten pohjalta tein kaksi kehitysehdotusta, jotka kohdistuivat tuotekoulutusten vuosijaksotukseen. Johtopäätöksiin olen sisällyttänyt toimeksiantajan kommentit.