Kuinka hyvin NOCCO:n brändi-identiteetti ja brändi-imago kohtaavat toisensa?
Lahtinen, Henna; Räty, Linda (2021)
Lahtinen, Henna
Räty, Linda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164992
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sitä, kohtaavatko NOCCO:n brändi-identiteetti ja brändi-imago toisensa. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa arvokasta tietoa toimeksiantajalle siitä, kohtaavatko brändi-identiteetti ja brändi-imago, kuinka hyvin toisensa, sekä millä tavoin brändi-identiteettiä voitaisiin kehittää, jotta se kohtaisi brändi-imagon kanssa. Toimeksiantajamme opinnäytetyössämme oli NOCCO eli No Carbs Company, joka toimii Suomessa nimellä Vitamin Well Ab Suomen sivuliike.
Brändi on käsitteenä laaja kokonaisuus. Brändi muodostuu kaikista niistä asioista, jotka ihminen on yrityksestä tavalla tai toisella kokenut. Brändi syntyy aina asiakkaan mielessä ja sen syntymiseen vaikuttaa hyvin paljon sellaisia asioita, joihin markkinoija ei voi vaikuttaa. Yritys voi tehdä paljon asioita sen eteen, jotka edesauttavat sen toivoman mielikuvan syntymiseen asiakkaan mielessä.
Brändi-identiteetistä puhutaan, kun tarkastellaan brändiä markkinoijan silmin. Se tarkoittaa keinoja, joiden avulla yritys heijastaa persoonallisuuttaan, johon sisältyvät sekä tiedostetut että tiedostamattomat viestit. Brändi- identiteetin tarkoitus on auttaa yritystä rakentamaan suhteen brändin ja asiakkaan välille mielikuvien avulla. Brändi-imago voidaan määritellä kuluttajakeskeiseksi näkökulmaksi, joka syntyy asiakkaiden subjektiivisesta näkemyksestä yrityksestä, sen tuotteista ja viestinnästä. Brändi-imagoon vaikuttavat myös monet ulkoiset tekijät, joihin yritys ei voi aina vaikuttaa.
Toteutimme laadullisen tutkimuksen puolistrukturoituna haastatteluna tutkiessamme brändi-identiteettiä. Määrällinen tutkimus brändi-imagon tutkimiseksi toteutettiin kyselylomakkeella sekamuotoisia kysymyksiä käyttäen. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että NOCCO:n brändi-identiteetti ja brändi-imago kohtasivat melko vahvasti toisensa.
Onnistuimme saamaan kattavan kokonaisuuden kehittämisongelman ratkaisemiseksi. Kehittämistulosten pohjalta teimme kolme kehitysideaa, jotka liittyivät NOCCO:n markkinointitapoihin. Johtopäätöksiin sisällytimme toimeksiantajan kommentit. Hän piti kehitysehdotuksiamme realistisina ja hyödyllisinä tulevaisuutta ajatellen. Hän myös kehui opinnäytetyömme olevan laaja ja monipuolinen kokonaisuus.
Asiasanat: brändi, brändi-identiteetti, brändi-imago, kohtaavuus
Brändi on käsitteenä laaja kokonaisuus. Brändi muodostuu kaikista niistä asioista, jotka ihminen on yrityksestä tavalla tai toisella kokenut. Brändi syntyy aina asiakkaan mielessä ja sen syntymiseen vaikuttaa hyvin paljon sellaisia asioita, joihin markkinoija ei voi vaikuttaa. Yritys voi tehdä paljon asioita sen eteen, jotka edesauttavat sen toivoman mielikuvan syntymiseen asiakkaan mielessä.
Brändi-identiteetistä puhutaan, kun tarkastellaan brändiä markkinoijan silmin. Se tarkoittaa keinoja, joiden avulla yritys heijastaa persoonallisuuttaan, johon sisältyvät sekä tiedostetut että tiedostamattomat viestit. Brändi- identiteetin tarkoitus on auttaa yritystä rakentamaan suhteen brändin ja asiakkaan välille mielikuvien avulla. Brändi-imago voidaan määritellä kuluttajakeskeiseksi näkökulmaksi, joka syntyy asiakkaiden subjektiivisesta näkemyksestä yrityksestä, sen tuotteista ja viestinnästä. Brändi-imagoon vaikuttavat myös monet ulkoiset tekijät, joihin yritys ei voi aina vaikuttaa.
Toteutimme laadullisen tutkimuksen puolistrukturoituna haastatteluna tutkiessamme brändi-identiteettiä. Määrällinen tutkimus brändi-imagon tutkimiseksi toteutettiin kyselylomakkeella sekamuotoisia kysymyksiä käyttäen. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että NOCCO:n brändi-identiteetti ja brändi-imago kohtasivat melko vahvasti toisensa.
Onnistuimme saamaan kattavan kokonaisuuden kehittämisongelman ratkaisemiseksi. Kehittämistulosten pohjalta teimme kolme kehitysideaa, jotka liittyivät NOCCO:n markkinointitapoihin. Johtopäätöksiin sisällytimme toimeksiantajan kommentit. Hän piti kehitysehdotuksiamme realistisina ja hyödyllisinä tulevaisuutta ajatellen. Hän myös kehui opinnäytetyömme olevan laaja ja monipuolinen kokonaisuus.
Asiasanat: brändi, brändi-identiteetti, brändi-imago, kohtaavuus