Alakouluikäisen ryhdin tarkastus - opetusvideo terveydenhoitajaopiskelijoille
Nummenpää, Aino; Ahonala, Sofia (2021)
Nummenpää, Aino
Ahonala, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195126
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo alakouluikäisen lapsen ryhdin tarkastamisesta. Yhteistyökumppanina toimi Laurea-ammattikorkeakoulu, ja kohderyhmänä oli Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijat. Opinnäytetyön tavoitteina olivat tukea terveydenhoitajaopiskelijoiden ryhdin tarkastamisen oppimista sekä tuottaa selkeä ja mielenkiintoinen opetusvideo.
Suomessa ryhti tutkitaan kouluterveydenhuollossa vuosittain terveystarkastuksen yhteydessä. Skolioosin seulontatutkimus tehdään alakoulussa 4–5.luokalla. Kouluterveydenhoitajalla tulee olla tarvittavat tiedot ja taidot, jotta hän voi tutkia kouluikäisen ryhtiä kokonaisvaltaisesti ja tunnistaa tyypillisimmät ryhtivirheet. Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käsitellään keskeisiä käsitteitä aiheeseen liittyen, joita ovat mm. ryhti, ryhdin tutkiminen, terveyden edistäminen ja fyysisen kehityksen merkitys kasvuun.
Opinnäytetyön tuotoksena on 4:05 minuuttia kestävä opetusvideo. Opetusvideo kuvattiin teorian pohjalta tehdyn käsikirjoituksen mukaisesti. Kuvaus tapahtui Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen kampuksen tiloissa. Tämän jälkeen video editoitiin ja lähetettiin Teamsin välityksellä kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelijoille katsottavaksi ja arvioitavaksi. Palautteen mukaan opetusvideo koettiin hyödylliseksi ja selkeäksi. Saatuihin tuloksiin oltiin tyytyväisiä ja niiden perusteella pystyttiin päättelemään, että tuotos oli saavuttanut sille asetetut tavoitteet.
Suomessa ryhti tutkitaan kouluterveydenhuollossa vuosittain terveystarkastuksen yhteydessä. Skolioosin seulontatutkimus tehdään alakoulussa 4–5.luokalla. Kouluterveydenhoitajalla tulee olla tarvittavat tiedot ja taidot, jotta hän voi tutkia kouluikäisen ryhtiä kokonaisvaltaisesti ja tunnistaa tyypillisimmät ryhtivirheet. Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa käsitellään keskeisiä käsitteitä aiheeseen liittyen, joita ovat mm. ryhti, ryhdin tutkiminen, terveyden edistäminen ja fyysisen kehityksen merkitys kasvuun.
Opinnäytetyön tuotoksena on 4:05 minuuttia kestävä opetusvideo. Opetusvideo kuvattiin teorian pohjalta tehdyn käsikirjoituksen mukaisesti. Kuvaus tapahtui Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen kampuksen tiloissa. Tämän jälkeen video editoitiin ja lähetettiin Teamsin välityksellä kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelijoille katsottavaksi ja arvioitavaksi. Palautteen mukaan opetusvideo koettiin hyödylliseksi ja selkeäksi. Saatuihin tuloksiin oltiin tyytyväisiä ja niiden perusteella pystyttiin päättelemään, että tuotos oli saavuttanut sille asetetut tavoitteet.