Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiantuntijayrityksen ydinprosessien mallinnus

Seppälä, Aurora (2021)

 
Avaa tiedosto
Seppala_Aurora.pdf (963.9Kt)
Lataukset: 


Seppälä, Aurora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104195163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kantahämäläinen asiantuntijayritys X. Nimeä ei mainita, jotta yritys ei ole tunnistettavissa. Opinnäytetyö on jatkoa tekijän aikaisemmille opinoille, jotka hän on suorittanut projektimuotoisesti sekä harjoitteluin kyseisessä asiantutijayrityksessä. Työn aloitettiin perehtymällä asiantutijayrityksen nykytilaan ja toimintaan, hyödyntämällä tekijän omaa tietoa yrityksestä sekä perehtymällä asiantuntijayrityksen sisäisiin tiedostoihin. Työn tavoitteena taas oli mallintaa yrityksen ne ydinprosessit, joita ei vielä ollut mallinnettu.

Työn tietoperustaan valittiin aiheiksi prosessimallintaminen ja -johtaminen sekä nykytila-analyysi. Näitä pystyttiin suoraan hyödyntämään siinä vaiheessa, kun työssä aloitettiin käytännön osuus eli tehtiin yrityksestä nykytila-analyysi ja lopulta mallinnettiin ydinprosessit. Työtä aloittaessa tekijä tunsi aiheen melko hyvin, mutta oppi huomattavan määrän lisää tietoa prosessimallintamisesta.

Tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, mitä yrityksen eri sidosryhmien edustajat pitävät tärkeänä yrityksen toiminnassa ja missä on vielä kehittämisen varaa. Työssä käytettiin tiedonkeräysmenetelmänä kyselytutkimusta, joka oli tarkoitus pitää mahdollisimman lyhyenä, jotta saatiin juuri se tieto, jota oli tarkoitus hakea. Kyselytutkimus koostui vain viidestä kysymyksestä. Näillä vastauksilla saatiin selkeä kuva siitä, mitkä toiminnot täytyi vielä mallintaa.

Kyselyn johtopäätöksenä voitiin todeta, että asiakkaat ovat suhteellisen tyytyväisiä tämänhetkisiin toimintoihin eikä kovin paljoa kehittämistä löytynyt. Kuitenkin ne osa-alueet, joita kyselyjen vastaajat toivoivat parannettavaksi, selkeytettiin työssä.

Opinnäytteen tuloksena syntyi juuri niiden ydinprosessien mallinnukset, joita ei vielä ollut mallinnettu, joten toimeksiantajan palautteenkin mukaan, tulokset olivat onnistuneet. Työssä lopulta mallinnettiin neljä yrityksen ydinprosessia, jotka olivat uusasiakashankinta, asiakashankkeiden edistäminen, sijoituksen haku sekä asiakaspalvelun toimintaketju. Viimeinen kohta oli kyselytutkimuksen perusteella se kohta, joka vaati eniten tuotteistamista.

Työn kehittämisehdotuksena ehdotettiin, että yrityksen sisäiset tiimit tapaisivat toisiaan useammin ja istuisivat saman pöydän ääreen keskustelemaan, missä vaiheessa töitänsä kukin menee. Näin kaikki yrityksen sisäiset tiimiläiset tietävät, mitä kukin tekee ja voivat esittää omia ideoita, mitä muiden tiimiläisten kannattaisi tehdä omissa työtehtävissään. Lisäksi ehdotettiin, että työssä mallinnetut ydinprosessit laitetaan yrityksen toimitilojen seinälle esille, jotta kaikki tietävät, miten kussakin prosessissa tulee toimia ja edetä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste