Laskulasit päähän ja luontoon! Varhaiskasvattajien näkemyksiä luontoympäristön hyödyntämisestä matemaattisessa oppimisessa
Viirret, Noora (2021)
Viirret, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205268
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuodaan esille varhaiskasvattajien näkemyksiä luontoympäristön hyödyntämisestä matemaattisessa oppimisessa. Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksen hankkeen Kokeellinen oppimisympäristö goes Metsä kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin, millaisia näkemyksiä varhaiskasvattajilla on luontoympäristön käyttämisenä osana matemaattista oppimista. Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruu menetelmänä toimi teemahaastattelu. Teemahaastattelut toteutettiin pääosin yksilöhaastatteluina, yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Tämä haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna. Kerätty aineisto on analysoitu käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen mukaan varhaiskasvattajat kokevat luontoympäristön monipuolisena varhaiskasvatuksen oppimisympäristönä. Luonto toimii monipuolisena oppimisympäristönä niin matemaattiseen oppimiseen kuin myös laajemmin varhaiskasvatuksen toimintaympäristönä. Tutkimuksessa korostui kasvattajien näkemykset siitä, kuinka luontoympäristöä voidaan hyödyntää laajemmin osana varhaiskasvatusta. Luonnon koetaan lisäävän lasten havaintojen tekemistä, vaikuttavan keskittymiseen sekä rauhoittavana tekijänä. Varhaiskasvattajat toivat esille, kuinka luonnon koetaan tukevan laajasti lasten oppimista ja kehitystä eri osa-alueilla kuten sosiaalisissa suhteissa ja vuorovaikutuksessa.
Jatkotutkimusideana tutkimuksen pohjalta nousi, kuinka lapset kokevat luontoympäristön oppimisympäristönä. Aineistoista nousi vahvasti monikulttuuristen lasten luontosuhde, tätä voisi tutkia laajemmin. Lisäksi mielenkiintoista olisi saada tuloksia vallitsevan maailmantilanteen Covid-19 vaikutuksesta luontoympäristön hyödyntämiseen varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin, millaisia näkemyksiä varhaiskasvattajilla on luontoympäristön käyttämisenä osana matemaattista oppimista. Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruu menetelmänä toimi teemahaastattelu. Teemahaastattelut toteutettiin pääosin yksilöhaastatteluina, yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Tämä haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna. Kerätty aineisto on analysoitu käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen mukaan varhaiskasvattajat kokevat luontoympäristön monipuolisena varhaiskasvatuksen oppimisympäristönä. Luonto toimii monipuolisena oppimisympäristönä niin matemaattiseen oppimiseen kuin myös laajemmin varhaiskasvatuksen toimintaympäristönä. Tutkimuksessa korostui kasvattajien näkemykset siitä, kuinka luontoympäristöä voidaan hyödyntää laajemmin osana varhaiskasvatusta. Luonnon koetaan lisäävän lasten havaintojen tekemistä, vaikuttavan keskittymiseen sekä rauhoittavana tekijänä. Varhaiskasvattajat toivat esille, kuinka luonnon koetaan tukevan laajasti lasten oppimista ja kehitystä eri osa-alueilla kuten sosiaalisissa suhteissa ja vuorovaikutuksessa.
Jatkotutkimusideana tutkimuksen pohjalta nousi, kuinka lapset kokevat luontoympäristön oppimisympäristönä. Aineistoista nousi vahvasti monikulttuuristen lasten luontosuhde, tätä voisi tutkia laajemmin. Lisäksi mielenkiintoista olisi saada tuloksia vallitsevan maailmantilanteen Covid-19 vaikutuksesta luontoympäristön hyödyntämiseen varhaiskasvatuksessa.