Lapsen kielenkehityksen tukeminen ja sen merkitys monikulttuurisessa varhaiskasvatuksessa
Laukkanen, Santra (2021)
Laukkanen, Santra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215275
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen ja pohdin varhaiskasvatusta monikulttuurisessa ympäristössä kielenkehityksen näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoitus on reflektoida minua itseäni ja toimintatapojani tulevana varhaiskasvatuksen opettajana monikielisessä ja -kulttuurisessa päiväkodissa. Kiinnitän matkan varrella huomiota oppimisympäristöihin, tiimityöskentelyyn, inkluusion toteutumiseen, toiminnanohjaukseen, vanhempien kanssa tehtävään yhteistyöhön ja sen merkitykseen, aikuisen osallisuuteen leikissä, kielenkehityksen apuvälineisiin, lapsen äidinkielen merkitykseen toista kieltä opeteltaessa sekä kieli- ja kulttuuritietoisuutta lisääviin projekteihin.
Opinnäytetyöstäni hyötyy minun lisäkseni päiväkoti, jossa prosessin aikana työskentelen, mutta mahdollisesti myös muut monikulttuuriset päiväkodit ja koulut.
Opinnäytetyöni on päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö, jossa kirjoitin päiväkirjaa kymmenen viikon ajalta työskentelystäni monikulttuurisessa päiväkodissa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kielenkehityksen apuvälineitä ja niiden hyötyjä sekä inkluusiota ja kielitietoista varhaiskasvatusta. Teoriaperustana toimii myös Opetushallituksen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sekä varhaiskasvatuslaki.
Päädyin opinnäytetyössäni siihen tulokseen, että kouluttautunut, kielitietoinen ja motivoitunut henkilökunta on avainasemassa lasten kielenkehityksen tukemisessa, sillä aikuisen tulee osata tukea lapsen kielellistä kehitystä ja ymmärtää lapsen kulttuurin ja äidinkielen merkitys toisen kielen oppimiselle.
Opinnäytetyöstäni hyötyy minun lisäkseni päiväkoti, jossa prosessin aikana työskentelen, mutta mahdollisesti myös muut monikulttuuriset päiväkodit ja koulut.
Opinnäytetyöni on päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö, jossa kirjoitin päiväkirjaa kymmenen viikon ajalta työskentelystäni monikulttuurisessa päiväkodissa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kielenkehityksen apuvälineitä ja niiden hyötyjä sekä inkluusiota ja kielitietoista varhaiskasvatusta. Teoriaperustana toimii myös Opetushallituksen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sekä varhaiskasvatuslaki.
Päädyin opinnäytetyössäni siihen tulokseen, että kouluttautunut, kielitietoinen ja motivoitunut henkilökunta on avainasemassa lasten kielenkehityksen tukemisessa, sillä aikuisen tulee osata tukea lapsen kielellistä kehitystä ja ymmärtää lapsen kulttuurin ja äidinkielen merkitys toisen kielen oppimiselle.