Selektiivisen kosmetiikan markkinointi suomalaisissa blogeissa
Wikstedt, Linda (2012)
Wikstedt, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111315194
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee selektiivistä kosmetiikkaa edustavan yrityksen markkinointi-mahdollisuuksia suomalaisissa blogeissa. Tarkoituksena on löytää ratkaisu siihen, kuinka Parfums Christian Dior Oy voi hyödyntää blogeja markkinoinnissaan. Sosiaalinen media muuttaa markkinointia tälläkin hetkellä vuorovaikutteisempaan suuntaan ja kiinnostaa yrityksiä asiakkaiden suostumukseen perustuvana markkinointikanavana.
Tutkimuksessa perehdytään sosiaaliseen mediaan ja blogeihin markkinoinnin näkökulmasta. Tämän lisäksi syvennytään Dior-brändiä edustavan yrityksen potentiaalisen yhteistyökumppanin, bloggaajan, sopiviin ominaisuuksiin.
Kvalitatiivinen tutkimusosio koostuu teemahaastattelusta, johon osallistuivat teorian pohjalta valitut ja kutsuun myönteisesti vastanneet bloggaajat. Vastaajien oli tarkoitus olla Dior-brändille sopivia yhteistyökumppaneita. Henkilökohtaisiin teemahaastatteluihin osallistui seitsemän bloggaajaa kuudesta eri blogista.
Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna teemoittelua ja tyypittelyä. Vastaukset käsiteltiin kyseenalaistamattomana kokemuksiin ja näkemyksiin perustuvana tietona. Tutkimuksen pe-rusteella selektiivistä kosmetiikkaa kannattaa lähteä markkinoimaan brändiin sopivissa blogeissa erottuvalla ja muutamiin blogeihin kohdennetulla tavalla. Selektiivistä kosmetiikkaa edustavan yrityksen on hyödyllistä pitää blogit lisäkanavana muun markkinoinnin ohella.
Blogien avulla voi saada näkyvyyttä kosmetiikkaan orientoituneessa anti-ageing-tuotteiden kohderyhmää nuoremmassa ikäryhmässä, mutta blogien lukijamäärät eivät ole kovin suuria. Lisäksi blogimarkkinoinnilla voi vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin nyt ja tulevaisuudessa. Blogeja seuraava ikäryhmä tulee todennäköisesti laajentumaan entisestään.
Tutkimuksessa perehdytään sosiaaliseen mediaan ja blogeihin markkinoinnin näkökulmasta. Tämän lisäksi syvennytään Dior-brändiä edustavan yrityksen potentiaalisen yhteistyökumppanin, bloggaajan, sopiviin ominaisuuksiin.
Kvalitatiivinen tutkimusosio koostuu teemahaastattelusta, johon osallistuivat teorian pohjalta valitut ja kutsuun myönteisesti vastanneet bloggaajat. Vastaajien oli tarkoitus olla Dior-brändille sopivia yhteistyökumppaneita. Henkilökohtaisiin teemahaastatteluihin osallistui seitsemän bloggaajaa kuudesta eri blogista.
Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna teemoittelua ja tyypittelyä. Vastaukset käsiteltiin kyseenalaistamattomana kokemuksiin ja näkemyksiin perustuvana tietona. Tutkimuksen pe-rusteella selektiivistä kosmetiikkaa kannattaa lähteä markkinoimaan brändiin sopivissa blogeissa erottuvalla ja muutamiin blogeihin kohdennetulla tavalla. Selektiivistä kosmetiikkaa edustavan yrityksen on hyödyllistä pitää blogit lisäkanavana muun markkinoinnin ohella.
Blogien avulla voi saada näkyvyyttä kosmetiikkaan orientoituneessa anti-ageing-tuotteiden kohderyhmää nuoremmassa ikäryhmässä, mutta blogien lukijamäärät eivät ole kovin suuria. Lisäksi blogimarkkinoinnilla voi vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin nyt ja tulevaisuudessa. Blogeja seuraava ikäryhmä tulee todennäköisesti laajentumaan entisestään.