Piensisustustuotevalmistajien verkkosivujen kansainvälistymisasteen ja käyttökokemuksen vertailu : case: suomalaiset ja virolaiset piensisustustuotevalmistajat
Pöyry, Tanja (2021)
Pöyry, Tanja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215331
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli vertailla keskenään suomalaisten ja virolaisten piensisus-tustuotevalmistajien verkkosivuja. Tutkimus toteutettiin pöytälaatikkotutkimuksena, jossa yrityksiä vertailtiin yhdeksän eri tekijän avulla. Tutkimus jakautui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa arvioitiin yritysten kansainvälistymisastetta hyödyntäen Svend Hollensenin kansainvälistymisteoriaa. Toinen osa painottui asiakaskokemuksen tutki-miseen yritysten verkkosivuilla. Näiden tarkasteltavien tekijöiden valinnassa hyödynnet-tiin teoriaa ostoprosessista verkkokaupassa ja ostokäyttäytymisestä. Tutkimuksen tu-losten perusteella voidaan päätellä, että verkkosivuista löytyy sekä yhtäläisyyksiä että eroavaisuuksia. Suomalaisten ja virolaisten verkkosivujen keskeisimmät erot liittyvät verkkosivujen kielivalintoihin. Verkkosivujen ja verkkokauppojen yhtäläisyydet ovat par-haiten selitettävissä toimialan kautta. Yhdistäviä tekijöitä olivat mm. tuotteiden laatu-merkinnät. Laatumerkintöjen avulla korostetaan käsityönä valmistettavien tuotteiden laatua ja arvoa sekä yrityksen luotettavuutta.