Lääkehoidon kehittäminen eräässä koulukodissa
Hyytiäinen, Elisabet; Paukkunen, Anniina (2021)
Hyytiäinen, Elisabet
Paukkunen, Anniina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225391
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lääkehoidon opas henkilökunnalle yhteistyössä erään eteläsuomalaisen koulukodin kanssa. Opas koottiin tueksi päivittäiseen lääkehoitotyöhön sekä perehdytysmateriaaliksi uusille työntekijöille. Tavoitteena oli lisätä koulukodin henkilökunnan lääkehoidon osaamista ja yhtenäistää lääkehoidon käytäntöjä. Työelämäedustajan toiveen mukaisesti oppaasta tehtiin sähköinen, myöhemmin helposti päivitettävä versio koulukodin työasemalle.
Tietoperusta kirjoitettiin aiheen kannalta olennaisista asiasisällöistä. Siinä käsiteltiin lääkeaineita ja erilaisia lääkevalmisteita, lastensuojelua sekä siihen liittyvää lainsäädäntöä, lääkehoidon ohjaamista ja perehdyttämistä, jotka ovat aiheen kannalta keskeisiä asiasisältöjä. Teoria pohjautui lainsäädäntöön, kirjoitettuun tietoon sekä aiempiin tutkimuksiin ja sen avulla rajattiin kehittämistehtävää.
Työn toiminnallisessa vaiheessa kerättiin aineisto työelämäkumppanilta ja analysoitiin se laadullisin menetelmin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka teemat muodostuivat tekijöiden kirjoittaman tietoperustan mukaisesti. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Keskeisimpiä kehitystarpeita aineiston analyysin perusteella olivat lääkehoidon vastuunjakoon sekä tiedon välittämiseen liittyvät prosessit.
Tietoperustan ja haastattelun analyysin pohjalta kirjoitettiin lääkehoidon opas, jossa käsiteltiin lääkehoidon toteuttamista, seurantaa, kirjaamista sekä ohjausta koulukodissa. Lääkehoidon opas lähetettiin työelämäedustajalle, joka jakoi oppaan henkilökunnalle. Palaute valmiista oppaasta kerättiin osin strukturoidulla, sähköisellä kyselylomakkeella koko koulukodin henkilökunnalta. Vastaukset analysoitiin määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmin.
Jatkokehittämisehdotukseksi syntyi valtakunnallinen koulukotien lääkehoidon toimintatapojen yhtenäistäminen ja käytännönläheisen, yksikkökohtaisen tiedon tarjoaminen henkilökunnalle selkeitä työohjeita laatimalla. Lääkitys on keskeinen osa kuntoutusta ja lääkehoitoa käyttävien nuorten määrä edelleen kasvussa.
Tietoperusta kirjoitettiin aiheen kannalta olennaisista asiasisällöistä. Siinä käsiteltiin lääkeaineita ja erilaisia lääkevalmisteita, lastensuojelua sekä siihen liittyvää lainsäädäntöä, lääkehoidon ohjaamista ja perehdyttämistä, jotka ovat aiheen kannalta keskeisiä asiasisältöjä. Teoria pohjautui lainsäädäntöön, kirjoitettuun tietoon sekä aiempiin tutkimuksiin ja sen avulla rajattiin kehittämistehtävää.
Työn toiminnallisessa vaiheessa kerättiin aineisto työelämäkumppanilta ja analysoitiin se laadullisin menetelmin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka teemat muodostuivat tekijöiden kirjoittaman tietoperustan mukaisesti. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Keskeisimpiä kehitystarpeita aineiston analyysin perusteella olivat lääkehoidon vastuunjakoon sekä tiedon välittämiseen liittyvät prosessit.
Tietoperustan ja haastattelun analyysin pohjalta kirjoitettiin lääkehoidon opas, jossa käsiteltiin lääkehoidon toteuttamista, seurantaa, kirjaamista sekä ohjausta koulukodissa. Lääkehoidon opas lähetettiin työelämäedustajalle, joka jakoi oppaan henkilökunnalle. Palaute valmiista oppaasta kerättiin osin strukturoidulla, sähköisellä kyselylomakkeella koko koulukodin henkilökunnalta. Vastaukset analysoitiin määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmin.
Jatkokehittämisehdotukseksi syntyi valtakunnallinen koulukotien lääkehoidon toimintatapojen yhtenäistäminen ja käytännönläheisen, yksikkökohtaisen tiedon tarjoaminen henkilökunnalle selkeitä työohjeita laatimalla. Lääkitys on keskeinen osa kuntoutusta ja lääkehoitoa käyttävien nuorten määrä edelleen kasvussa.