Oppimateriaali raskauden ehkäisystä LAB-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoille
Hirvisaari, Laura; Kettunen, Heidi; Rinnemaa, Essi (2021)
Hirvisaari, Laura
Kettunen, Heidi
Rinnemaa, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104225452
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä raskaudenehkäisystä oppimateriaali LAB-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli parantaa opiskelijoiden osaamista raskauden ehkäisystä videoluentojen avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli LAB-ammattikorkeakoulu.
Kirjallisuuslähteisiin perehtymisen jälkeen luotiin Power Point –esitykset ja äänitykset niihin. Lisäksi materiaalia saatiin esitysten tueksi Lappeenrannan ehkäisyneuvolan työntekijältä. Työelämän yhteistyöhenkilön, LAB-ammattikorkeakoulun opettajan kanssa, sovittiin valmiin oppimateriaalin lisäämisestä omalle Moodle-alustalle, josta opiskelijat voisivat käydä lukemassa ja kuuntelemassa esityksiä. Tutkimusmenetelmänä oli kehittämistehtävä. Tutkimustehtävät olivat, millaisia ehkäisymenetelmiä on käytettävissä, miten niitä käytetään ja mitä pitää ottaa huomioon ehkäisymenetelmän valinnassa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kahdeksan Power Point –esitystä, joissa käsitellään opinnäytetyöstä tiivistettynä erilaisia ehkäisymenetelmiä, sukupuolitauteja, seksuaalisuutta ja ehkäisymenetelmän valintaa. Opinnäytetyöraportissa kerrotaan samoista aiheista laajemmin. Monet Power Point –esityksiin liitetyistä äänitteistä tehtiin opinnäytetyöhön kirjoitetun tutkitun tiedon pohjalta. Oppimateriaali on hyödyksi terveydenhoitajaopiskelijoille, sillä se helpottaa ehkäisymenetelmien ja niiden käyttöä koskevien tietojen opettelua. Eri oppimismenetelmien hyödyntäminen oppimateriaalissa auttaa opitun muistamista, ja sitä kautta hyödyntämään tietoa työelämässä.
Kirjallisuuslähteisiin perehtymisen jälkeen luotiin Power Point –esitykset ja äänitykset niihin. Lisäksi materiaalia saatiin esitysten tueksi Lappeenrannan ehkäisyneuvolan työntekijältä. Työelämän yhteistyöhenkilön, LAB-ammattikorkeakoulun opettajan kanssa, sovittiin valmiin oppimateriaalin lisäämisestä omalle Moodle-alustalle, josta opiskelijat voisivat käydä lukemassa ja kuuntelemassa esityksiä. Tutkimusmenetelmänä oli kehittämistehtävä. Tutkimustehtävät olivat, millaisia ehkäisymenetelmiä on käytettävissä, miten niitä käytetään ja mitä pitää ottaa huomioon ehkäisymenetelmän valinnassa.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kahdeksan Power Point –esitystä, joissa käsitellään opinnäytetyöstä tiivistettynä erilaisia ehkäisymenetelmiä, sukupuolitauteja, seksuaalisuutta ja ehkäisymenetelmän valintaa. Opinnäytetyöraportissa kerrotaan samoista aiheista laajemmin. Monet Power Point –esityksiin liitetyistä äänitteistä tehtiin opinnäytetyöhön kirjoitetun tutkitun tiedon pohjalta. Oppimateriaali on hyödyksi terveydenhoitajaopiskelijoille, sillä se helpottaa ehkäisymenetelmien ja niiden käyttöä koskevien tietojen opettelua. Eri oppimismenetelmien hyödyntäminen oppimateriaalissa auttaa opitun muistamista, ja sitä kautta hyödyntämään tietoa työelämässä.